Musikfördomar

En del människor är inte kloka. Visst har folk en massa konstiga fördomar om handikappade, men en del har verkligen sådana på allt hos en. Jag kommer inte riktigt ihåg var jag läste det någonstans, men det var någon som sa att en del tror att handikappade lyssnar på samma sorts musik. Och vet ni vad det var för musik? Dansband!! Alltså, bullshit och skitsnack!! Jag är handikappad och jag hatar dansband och jag känner nästan ingen annan i min ålder som gör det heller. Nej, en del människor är inte kloka. Vem var det förresten som kom på det från början, att man ska gilla dansband bara för att man råkar vara funktionshindrad?! Alla människor har olika smak! Jag fattar överhuvudtaget inte hur en del kan säga att alla som är på ett visst sätt är på samma sätt liksom. Ibland tror jag att folk är rädda för funktionshindrade. De vet inte hur de ska bete sig och därför undviker de oss istället. Varför fattar de inte att de kan bete sig likadant med oss som med varandra? Handikappade bits inte. Vi har inga farliga vapen i fickorna alltid och vi klöser inte ögonen ur var och en. Vi är bara människor.
Om jag mötte en person som tar förgivet att jag brukar lyssna på dansband, då undrar jag hur den personen skulle reagera om jag avslöjade att jag föredrar popp och rock. Vårt samtal kanske skulle låta så här då:
"Jag älskar AiluCrash!"
"Jaha, är det en sorts dansband?"
"Va? Nej, AiluCrash är ett supercoolt rockband!"
"Va?! Jag trodde att du lyssnade på dansband"
"Nej, för fan, jag lyssnar nästan aldrig på sådan skit".
Alltså hur tänker de egentligen? Jag har hört det här och sagt det till mig själv så många gånger att jag nästan tror helt på det. Fastän jag sitter i rullstol och är syn och hörselskadad, så är jag som vilken tonårstjej som helst.
Förresten, på tala om musik. Jag skriver ju egna låtar, och jag har aldrig skrivit en enda dansbandslåt i hela mitt liv och har absolut inga planer på att göra det heller!!!
 
Nu ska jag lyssna lite på AiluCrash. Jag skulle vilja träffa killarna i det bandet, särskilt sångaren. Jag har faktiskt träffat en hel del kändisar redan. Amy Diamond har jag till och med intervjuat. Ungefär fyra kändisar har jag träffat, och nu är det dags för AiluCrash... Haha. Jag blir så till mig när jag tänker så. Att jag kanske står öga mot öga med Ludvig, Anton, Tom och de två andra i bandet en vacker dag. Tanken är inte helt omöjlig. Ja ja. Nu ska jag lyssna på deras musik i alla fall.

Kommentera här: