Glad!

Idag är jag glad och fylld av energi. Igår var jag på Diggiloo-konsert i Kristianstad. Det var jättebra! Vi hade tur med vädret också. Tur i otur kan man säga. Det spöregnade hela dagen, men när vi väl kom dit hade det slutat. Sen började det regna igen, men det gjorde ingenting för vi var redan på väg hem då.
Det var även någonting som gav mig inspiration till att skriva en helt ny bok. Jag vet inte vad det var, om det var konserten eller något annat, men jag vet redan nu att min nästa bok ska handla om en tonårstjej. Det är ju inget konstigt eller ovanligt med det, alla mina böcker och noveller handlar ju om tonåringar, men den här tjejens storebrorsas kompis är känd sångare. Jag har inte riktigt bestämt om det är för att han vinner idol eller om det är något annat, men huvudpersonen (Killens kompis syrra) blir kär i honom. Fast det första som ploppade upp i mitt huvud var att han känner likadant för henne och därför skriver en låt till henne.
Som sagt jag vet inte riktigt varifrån den idén kom, men på väg hem lyssnade jag på min favoritlåt och föreställde mig att låten killen skriver till tjejen i boken låter lite så. Inte för att min favoritlåt är en kärlekslåt direkt, men det är en sådan som går rakt in i en. Han som sjunger har en helt fantastisk röst och hans band är mitt favoritband.
Jag är en riktig musikälskare och jag har haft många favoritlåtar förut, men jag tror inte att någon av de har berört mig på samma sätt som den här gör.
I alla fall så kanske låten i boken är lite i samma stil som "Turn the tide". Lugn, djup och mycket berörande.
Fast jag måste skriva klart den boken jag håller på med först och helst jobba klart med den där första boken också, annars kan det bli för stressigt. Jag har hört flera gånger att man inte ska stressa när man skriver. Om man pressar ur sig texten så blir det inte bra. Om man inte har inspiration just den dagen så ska man bara låta det vara.
Jag har inte skrivit på min bok på flera veckor nu. I och för sig känner jag att den måste bli klar, men man kan inte sitta i flera timmar och tvinga sig att skriva, för då funkar det inte.
Jag vet inte riktigt hur min nya bok ska börja och det är viktigt att man vet, men det kommer ju om man bara tar det lugnt.

Kommentera här: