Sommarlov = skrivande

Hej!

Nu har jag sommarlov, äntligen!!! Nu slipper jag tänka på skolan, nu kan jag bara slappna av, njuta och göra vad jag vill! Sååå skönt!!! Tänk att jag redan har gått ett helt år på gymnasiet. Det är helt ofattbart! Var har tiden blivit av? :)

 

Jag har mycket att göra i sommar. Det mesta har jag nog redan nämnt här, men på fredag bär det av till Göteborg med föräldrarna. Vi ska sova där i två nätter och gå på Liseberg.

Jag ääälskar att vara på Liseberg!! Där finns så himla många roliga karuseller!! Och med tanken på vad som hände på det där idiotiska tivolit i Köpenhamn, så ska jag åka extra mycket i Göteborg!!

 

Nu har jag även börjat skriva en ny bok, som heter "Amys bästa vän i himlen". Den är otroligt sorglig måste jag tillägga, för den handlar nämnligen om död.

Huvudpersonen är en 15-årig tjej som heter Amy. Hennes allra bästa vän heter Elli. De har varit världens bästa vänner ända sen dem var små, men plötsligt blir Elli allvarligt sjuk och dör...

Jag har fått frågan om det inte är svårt att skriva om ett så känsligt ämne.

Jo, det är svårt. Det är krångligt att göra det trovärdigt och levande, och det är svårt att beskriva så starka känslor. Ibland kan man nästan själv bli lite ledsen när man skriver om något så hemskt, speciellt med tanke på att jag är mer van vid att beskriva kärlekskänslor och andra mindre känsliga saker. Man måste ju leva sig in i sin berättelse, annars fungerar det inte. Jag har i och för sig ett par andra böcker där det är någon som dör, men just den här boken är starkare på något sätt.

Det är ändå något som jag själv har upplevt. Alltså, jag har aldrig haft en bästa vän som har tagits ifrån mig på det där sättet, men jag hade en kompis som dog när hon var 15 år. Jag var bara 11 då, men jag tänker fortfarande på henne ibland. Så den här boken "Amys bästa vän i himlen" kan man säga är till minne av henne.

Kommentera här: