Födelsedag! :D

 
 

Imorgon (den 21 februari) är det min födelsedag!! I år fyller jag 18!!! Ser verkligen fram emot det, att bli myndig och kunna bestämma själv. Inte för att jag tror att jag kommer att få bestämma allting helt själv det första jag gör, men i alla fall.

Vi ska ha en stor fest hemma imorgon. Massor av släktingar kommer. Sen ska jag även ha fest med mina kompisar, som jag hade när jag fyllde 16 och 17, men det blir nog lite senare.

Det enda som inte är så roligt för just mig är att jag inte kommer att kunna ta körkort när jag blir 18. Jag kommer aldrig att kunna ta körkort överhuvudtaget, på grund av min jävla synskada. Typiskt! Det är ingenting jag tänker så ofta på i vanliga fall, men när mina kompisar börjar övningsköra osv, då kan jag känna mig lite avis. Jag menar, det spelar ingen som helst jävla roll om jag skaffar en anpassad bil eller inte, jag kan ändå inte köra.

Varför finns det inga bilar med inbyggd talsyntes, som talar om hur man ska köra? Då hade den kunnat säga hur hårt man ska gasa och när man ska bromsa osv. Det hade även varit bra om talsyntesen hade varit en riktig inspelad röst, inte en sådan där entonig låtsasröst, som man har på datorn och i mobilen. Då hade det varit lättare att förstå den. Om man till exempel kom lite för nära något så hade rösten kunnat vråla: "BROMSAAA!!!" Det låter kanske lite knäppt, men det hade varit bra på något sätt.

Ja ja, jag får väl snällt acceptera att bli skjutsad i hela mitt liv, medan alla mina seende polare kör omkring. Jag har ju trots allt en bil. Okej, just nu är den mest mina föräldrars, men jag kommer att få ta med mig den när jag flyttar hemifrån. Det är en sådan där stor handikappanpassad bil, så mina föräldrar ska slippa slita varje gång vi ska åka någonstans.

Men jag vill också kunna köraaa!!! Fast okej, det är spännande att bli 18 ändå, det är ju bara rakt in i vuxenlivet, typ :)