Jag är inte dövblind, jag är bara mig själv!

Jag fattar inte. Varför heter det "dövblind"? Kunde man inte säga "hörselskadad och synskadad" istället? Eller varför inte "syn och hörselnedsättning"? Varför måste man säga just "döv-blind"?

Jag har fått det förklarat för mig varför man säger så, men jag fattar ändå inte. Jag känner mig inte alls trygg med att kalla mig själv för dövblind. Det stämmer ju inte. Jag är varken döv eller blind, men andra kan tro det, om jag använder det ordvalet. Nu är ju jag ganska erfaren av allt det här, så jag skulle inte tolka en annan dövblind person som icke seende och icke hörande. Inte om jag inte redan visste att personen var just det. Fast folk som kommer utifrån och inte vet vad det innebär kan man ju för fan få problem med, om man säger att man är dövblind. Därför skulle jag aldrig komma på tanken att beskriva mig själv som dövblind för en person som inte känner mig, eller inte vet vad ordet i själva verket innebär. Jag menar inte att det är dåligt att vara dövblind, det är klart att jag inte gör, men jag skulle önska att man kunde använda ett annat ord.

Jag känner mig inte ens bekväm med att beskrivas som "Ganska lite hörande". Det känns inte rätt.

Jag reagerade på det igår, när det kom en ny lärare på besök till min skola och min gamla lärare bara: "Mikaela hör ganska lite, så man får prata högt". Jag fick lust att säga: "Så himla lite hör jag inte". Fast det gjorde jag förstås inte, för jag är sämst på att säga ifrån. Förresten kommer den nya läraren nog att märka hur lite eller mycket hörsel jag har, när hon väl börjar på min skola. Igår var hon bara på besök, så det kändes inte som något bra läge att göra en stor diskussion av det just då. Dessutom var det rätt mycket folk runtomkring och jag känner mig inte helt bekväm med att föra stora diskussioner i grupp, där det finns människor, som jag kanske inte känner så bra eller inte är helt trygg med. I alla fall inte om det är ett känsligt ämne. Jag kan förklara för den nya läraren hur min hörsel fungerar någon annan gång, när det bara är hon och jag.

Det jag menar är att ord och ordval som "Dövblind", "Hör ganska lite", "Hör väldigt dåligt", "Ser väldigt lite" och "Nästan blind" inte passar in på just MIG. Det känns inte bra när andra använder dem påståenden om mig, för det kan göra fel intryck. Tänk om den där blivande läraren har fått för sig att jag är halvdöv nu, bara för att den andra läraren uttryckte sig lite klantigt. Jag hoppas och tror inte att hon har det.

Om det finns något genomsnitt eller skala någonstans, så kanske jag ligger lågt med min hörsel och syn där, fast jag ligger inte lågt för att vara JAG. Jag vill inte mätas i något genomsnitt, jag vill bara att folk ska ta mig på rätt sätt. Jag skiter i skalor, jag vill bara att alla ska behandla mig som jag vill bli behandlad.

Och varför tror människor hela tiden att jag hör sämre än jag gör? Ser jag ut som en halvdöv person? I så fall, hur fan ser en halvdöv person ut? Jag ser ingen som helst skillnad på hörande och icke hörande!

Jag vill inte bli kallad för någonting som jag inte är. Jag är inte dövblind, jag är bara mig själv!

Kommentera här: