Vad musik betyder för mig

Musik är mitt ALLT! Musiken och skrivandet är mitt liv. Hur skulle världen se ut om det inte fanns musik? Inga glada låtar som kan göra en på bra humör, inga knäppa låtar att få fnissattacker åt, inga sorgliga låtar att gråta till, inga arga låtar att rasa av sig till och inga romantiska låtar att lyssna på när man är kär. Det skulle ju vara hemskt. Nej, mer än hemskt... FÖR JÄVLIGT!! Musiken och sången är som en stor del av mig.

Det är en underbar känsla att få skapa egen musik. Även om jag inte skriver låtar lika ofta som jag skriver böcker, så är det ändå ett sätt att uttrycka mig. Och det här har jag ju skrivit tidigare, att jag får med mycket mer via skrift än via tal. En söndagskväll när jag satt i taxin på väg till Kristianstad, hade jag hörlurar på mig och lyssnade på en jättekänslosam låt och fick då inspiration till en egen, så direkt när jag kom fram till Kristianstad och hade perkerat mig vid datorn, satte jag igång att skriva.

Jag älskar musik som man kan känna igen sig och som betyder något för en. Låtar som man kan känna igen sig i kan man lyssna på hur många gånger som helst, i alla fall så kan jag det.

Här är fyra exempel på låtar som jag verkligen tycker om och känner igen mig i.

"98" med Gabriel Alares. "Still there for me" med Corbin Bleu och Vanessa Hudgens. "Stay my baby" med Amy Diamond. "Bottom of the ocean" med Miley Cyrus.

Det finns förstås många fler, men det tar för lång tid att räkna upp alla låtar som betyder något för mig, så det här var dem som ligger högst upp på topplistan just nu. Det finns låtar som kan få mig att börja böla också. I vanliga fall är jag inte typen som brukar gråta av musik särskilt ofta, fast ibland gör jag det ändå, särskilt när jag verkligen känner igen mig i texten. Musiken får liksom en helt annan betydelse om man kan känna igen sig.

De flesta av mina låtar som jag har skrivit, har kommit till av andra kända låtar. Det betyder att jag har blivit inspirerad till att skapa dem genom att lyssna på musik. Det har förstås hänt att jag har blivit inspirerad av något annat också, till exempel en upplevelse, men ofta är det när jag lyssnar på musik som jag får lust att skriva egen. Därför är det samma sak som gäller med musiken som med bokskrivandet, det går inte att skriva utan inspiration. Jag har upplevt att jag har satt mig ner för att skriva en låt, som jag tänkt göra innan, men sen har det inte blivit av, för att jag har haft inspirationsbrist.

Det är skönt att bara få sätta mig ner och skriva en låt när jag till exempel är ledsen eller bara har huvudet fullt av tankar. Det är svårare när jag får lust att skriva en ny låt medan jag är i skolan, men när jag väl har kommit hem och kan sätta igång, så känner jag inte för det längre.

Just nu väntar jag med spänning på att min senaste inspelning ska bli klar. Det är låten "Stanna hos mig", som jag skrev i somras. Jag måste även tillägga att det är den låten som betyder mest för mig just nu, om man tittar på dem som jag själv har skrivit. Jag ser fram emot att kunna visa den för er andra sen när den är färdig.