Min nya telefon

Jag har fått en ny telefon. Världens smartaste Kapsys Smart Vision. Nokian jag hade innan är både liten och värdelös i jämförelse. Den nya telefonen kan allt! Den är som världens minsta lilla dator. Alltså, liten för att vara en dator, men sjukt stor för att vara en mobiltelefon. Jag har aldrig haft en så stor telefon förut. Och det är inte konstigt att den är stor, för den har både touch-skärm och knappar samtidigt.

Den är specialgjord för synskadade, med bland annat inbyggd talsyntes. En telefon med talsyntes är annars svår att få tag i. Nu för tiden är det nästan bara Iphone som har talsyntes, men jag kan inte ha en Iphone, för jag måste känna vad jag trycker på.

Min Kapsys kan som sagt göra allt. Jag kan kolla klockan, bara genom att trycka in en knapp på sidan och säga: "Vad är klockan?" Så talar mobilen om det. Jag kan också trycka in samma knapp och säga åt telefonen vad den ska göra, till exempel: "Öppna meddelanden". Fatta! Nu kan jag inte bara snacka I min telefon, jag kan snacka MED den också! Om jag någon gång blir arg på den, ska jag prova att trycka på knappen och säga: "Jävla telefon-jävel!" Då kanske den lyder mig. Haha!

Man kan även prata in sina sms och meddelanden, fast då måste man vara överdrivet tydlig, för att den ska fatta. Jag pratade in ett sms och sa: "Ja, det var lite svårt, men jag lyckades till slut". Och telefonen skrev: "Ja, det var inte så att jag lyckades". Så det gäller att snacka tydligt, för att telefonen ska uppfatta.

Sen kan man skicka mail, man kan vara på facebook, man kan lyssna på musik. Ja, den har hur många funktioner som helst, så det är omöjligt att lära sig allting på en gång. Men jag är i full gång med att lära mig!

Jag har velat ha den här telefonen länge. Ända sen jag fick veta att den fanns och sen åkte och testade den, har jag bara tänkt:

"Den måste jag ha!"

För vad skulle annars hända? Jag kanske skulle bli telefonlös, eller bli tvungen att använda någon som knappt går att ringa med. Jag fattar inte riktigt varför folk har blivit så dåliga på att uppfinna bra teknik för synskadade, men det var verkligen bra att de uppfann den här! En vacker dag kanske jag sitter med mobilen i handen och kollar på facebook, för nu kan jag göra det. Det har jag aldrig kunnat förut. Min rosa Nokia hade facebook, men det gick inte att använda. Eller så var det bara för svårt för mig.

Att jag inte klarar av vissa saker med till exempel dator och telefon, beror inte på att jag är oteknisk, det beror bara på att jag måste ha rätt sorts teknik, som fungerar och är anpassad för mig. Och sådan teknik är inte lätt att hitta. Men nu är jag ägare till världens smartaste telefon! Så underbart!

 

Kommentera här: