Sång renar själen

Jag älskar att sjunga! Jag älskar att sjunga nästan lika mycket som jag älskar att skriva! Okej, kanske inte exakt lika mycket, men nästan. Sång renar själen. Jag mår så bra av att sjunga. Det är som om jag kan tänka klarare då. Eller, om man ska vända lite på det, så slipper jag tänka. Jag menar, jag kan sjunga om supersorgliga saker, utan att börja gråta. Jag kan sjunga värsta raserilåten, utan att explodera. Att uttrycka sig i sång är ett bra sätt att bearbeta sina känslor.

Jag och min sångpedagog ska ha en konsert med mina egna låtar. Jag har haft lite svårt att bestämma vilka låtar jag ska köra. Jag vill ju framföra dem som betyder mest för mig, men hur lätt är det när alla mina egna låtar har ett budskap till mig? De som jag helt klart ska sjunga är "Alltid funnits där", "Drömmen" och "Minnen". De tre sångerna handlar om helt olika personer, fast ändå om samma sak, nämligen vänskap. De är viktiga för mig och alla tre tilltalar mitt inre ungefär lika mycket.

På sistone har jag upptäckt att jag faktiskt kan skriva låtar om i stort sätt vad som helst. Förut handlade mina låtar nästan bara om kärlek, vänskap och ensamhet, men nu är det även ilska. Ilska, framtidsångest och mycket mer. För något år sen hade jag till exempel inte kunnat tro att jag skulle sitta och skriva en låt om att dricka öl med en kompis, fast precis det gjorde jag i fredags. Båda sakerna, alltså. Jag var ute och drack öl och skrev sen en låt om det. Jag vet inte om den blev så bra i och för sig, men den blev i alla fall skriven.

Jag har blivit mycket tuffare i mina låtar på sistone. Inte bara för att jag lägger in en och annan svordom i vissa texter, utan också för att jag skriver om saker, som jag aldrig skrev om förut. Till exempel om att dricka öl och att vara förbannad på en person. Det är bra att skriva arg musik ibland. Det känns som om man får ur sig sin ilska på ett tydligare sätt då. Jag älskar att skriva låtar, och att sjunga dem, såklart!

1 Anna Palmqvist:

skriven

Hej Mikaela! Helt rätt, sång renar och allt känns lättare med musik. Du skriver så bra men idag vill jag bara säga GRATTIS!!!!!! Stor dag, 20 år, kommer ihåg det som om det vore i går, fest, kompisar, musik, livet lekte.Önskar dej en fantastisk födelsedag.Kram kram Moster Anna

2 Mikaela:

skriven

Tack moster Anna! :)

Kommentera här: