Sömnutredningen

Imorgon åker jag tillbaka till Kristianstad. Har lika lite lust som vanligt, men jag har ju inget val. Nu ser jag bara fram emot påsklovet och sen skolresan till Göteborg. Sen säger jag adjö till skolan!

Under sportlovet har jag gjort en sömnutredning. Eller, egentligen bara påbörjat den. Jag var på sjukhuset i tisdags. De satte fast elektroder på mitt huvud. Sjutton elektroder. Sjutton! What the fuck?! Fråga mig inte hur alla dem fick plats på min lilla skalle. Jag fick även en ful nätmössa på mig, för att grejerna inte skulle ramla av. Jag gick omkring med det i två dygn. Snacka om att jag inte såg klok ut! Jag vågade inte visa mig bland folk. Varje gång jag var på en allmän plats och stötte ihop med människor jag inte kände, önskade jag att jag var Vanessa i "Cirkeln" och kunde göra mig osynlig. Jag var rädd att folk skulle skratta åt mig när jag såg ut som ett spöke. Jag vågade inte ens se mig i spegeln. Som tur var fick jag vara hemma när allting var på plats, så jag behövde inte ligga på sjukhuset och riskera att stöta ihop med folk.

Det var som sagt en sömnutredning. Elektroderna gick till en apparat, som jag fick bära med mig i en väska. De hade koll på hjärnans aktivitet, eller något i den stilen.

Fatta vad vidrigt det var att tvingas gå runt med alla dem grejerna på huvudet i två hela dygn! Det senaste dygnet var extra drygt. Elektroderna satt i vägen och kliade. Shit vad skönt det var att ta bort eländet!

Jag fick ha en klocka på armen, som jag skulle trycka på när jag gick och lade mig på kvällen och när jag gick upp på morgonen. Den har jag fortfarande, ska ha den fram till torsdag.

Ja, det har varit jobbigt, men när den här utredningen är klar kanske jag får en förklaring till mina sömnproblem och kan göra något åt det. Det hoppas jag verkligen, för jag orkar inte ha det så här. Inatt, till exempel, låg jag vaken varenda timme och det var helt vidrigt. Skulle vara så skönt att få veta varför det blir så.

Kommentera här: