Hundar är underbara varelser

I onsdags hade jag besök av två underbara små hundar. Maja och Molly. Ett par kompisar till mina föräldrar är ägare till dem och tog med sig dem hit. Vovvarna var helt underbara. De var små båda två, fast Molly var lite större än Maja. De följde varandra hela tiden. Gick Maja någonstans, så följde Molly efter henne. Hon ville nog se efter Maja och se till att hon inte gjorde något dumt.

Jag satt på mitt rum med min assistent. Ibland kom hundarna inspringandes, fast de försvann snabbt igen. De hade aldrig varit hemma hos oss förut, så det var mycket att undersöka. En gång kom Maja in ensam. Hon stod innanför dörren och tittade på mig med sina fina hundögon, innan hon sprang ut igen. Hon kanske ville berätta för mig att det snart var mat.

När vi andra hade ätit, tog jag med mig hundarna in på mitt rum och matade dem med korv. De satt så fint på mattan och tittade på mig med stora ögon. Det var precis som om de sa: "Vi vill ha mer korv!"

När korven var slut ville dem mysa istället. Särskilt Molly. Hon hoppade upp i min säng och låg där, medan Maja gick runt i rummet. Jag satt bredvid sängen och klappade Molly. Hon slickade hela min arm med sin sträva tunga. Det kändes kittlande och mysigt på samma gång. Hon gav mig så mycket lugn. Det räckte att hon tittade på mig med sina kloka ögon, för att glädjen skulle strömma igenom mig. Efter ett tag hoppade även Maja upp i sängen och lade sig precis framför Molly. När de hade legat där en stund och slickat varandra, hoppade Maja ner på golvet igen, men Molly låg lugnt kvar och fortsatte att slicka min arm. Det var så härligt!

En gång ställde sig Maja på bakbenen framför min säng och tittade på fotot av Bensson, den svarta labradoren, som min familj hade förut. Den lilla hunden stod där och glodde, som om hon tänkte: "Vad är det där för en snygging?"

Min mammas kompis har sagt att jag ska få passa Molly och Maja någon gång. Det är inte bestämt när än. Kanske veckan efter lägret på Furuboda. Det lägret är nästa vecka. Det hade varit superhärligt att få ta hand om dem två godingarna. De kanske skulle vilja sova med mig i min säng.

Igår träffade jag också två hundar på Handikappbadet. Det var en slags grillkväll. Många badade i havet också. Där var en stor hund, som var så sugen på att bada, att han nästan drog ner sin ägare i vattnet. Det såg så kul ut.

Jag längtar så efter att få skaffa en egen hund! Det hade varit så himla mysigt! Hundar är underbara!

 
 
 
 

Kommentera här: