Studentbalen

Söndagen den 5 juni 2016 var det en stor dag för oss studenter. Den fantastiska och oförglömliga studentbalen! Det var på Bäckaskogs slott i Kristianstad. Jag hade haft fullt upp hela dagen med att fixa håret och makeupen.

Balen var helt fantastisk!! Jag gick på röda mattan tillsammans med min kavaljer Oscar. Sen tillbringade vi ett par timmar i parken, innan vi fick gå in på slottet och skåla med champagne.

Vi åt tre rätters middag. Det var supergott! Till förrätt blev det kyckling och till det fick man vitt vin. Till huvudrätt fick vi kött och potatis med rött vin till. Efterrätten bestod av chokladkaka och jordgubbar. Allt smakade underbart. Det var jättelyxigt dukat också. När jag satt där vid bordet, kände jag verkligen att jag var speciell. Det är minsann inte vem som helst som får sitta och äta så fin middag där inne.

När alla hade ätit sig mätta, blev det dans. Dansgolvet fylldes med studenter, musiken tryckte mot väggarna och fick hela världen att dansa med oss. Det var tur att jag hade en teckenspråkstolk hela kvällen, för det var jättemycket ljud överallt. Vid middagen kunde jag till och med sitta och snacka med en tjej, som satt snett mitt emot mig, vilket jag aldrig hade kunnat göra, om jag inte hade haft en tolk.

Vid halv tolv åkte dem flesta hem. Först sa både Oscar och jag att vi skulle stanna till klockan ett, när balen var slut, fast sen tyckte vi att det var lika bra att åka hem. Den första bussen gick vid elva-tiden, sen gick det ingen förrän klockan ett. Och det brukar ju vara i början som det är som allra roligast.

Vi var alla nöjda, glada och trötta när vi kom hem. Vi hade upplevt en oförglömlig bal, i alla fall jag. Den här tillställningen kommer jag aldrig att glömma.

Idag är det fyra dagar kvar till studenten! På fredag åker studentmössan, studentklänningen och champagnen fram. Jag har köpt en studenttuta, som jag ska ha med mig till skolan på fredag. Nu i veckan ska jag köpa jordgubbar att ha på champagnefrukosten. Ungefär klockan två på eftermiddagen kommer min klass att skrikande rusa ut från skolan och börja leta i folkhavet efter våra föräldrar och våra studentskyltar. På kvällen blir det stor fest hemma hos mig. Då jävlar ska vi braka loss! Åh, jag längtar så att jag håller på att dö!!

Men först är det den vanliga RG-avslutningen på torsdag. Då ska jag sjunga min allra sista sång på riksgymnasiet. "Graduation song". Väldigt passande låt, för den handlar just om att ta studenten.

Ni bloggföljare har något att se fram emot, för jag kommer att uppdatera allt om min student! 

 
 

Kommentera här: