Nå mitt mål

Ibland kan jag inte låta bli att undra vad fan jag ska göra för att nå min författardröm. På något sätt är jag inställd på att jag kommer att få kämpa länge, men ibland vill och orkar jag inte vänta. Jag vill att det ska hända nu. Nej, kanske inte just precis nu, men snart. Eller, är det meningen att jag ska vänta tills jag har gått en sådan där skrivarutbildning? I så fall kommer det att ta tre år, kanske ännu längre.

Jag har kollat på olika skrivarkurser, men kommit fram till att jag nog får vänta lite med det, för efter studenten ska jag gå på Whilans folkhögskola i Åkarp och utveckla min teckenspråks-förmåga. Alltså kommer jag inte att kunna gå på en skrivarutbildning förrän om tidigast två år.

Fast det kanske är så att man måste ta ett steg i taget. Det kanske är så som Miley Cyrus sjunger i låten "The climb":

"Ain't about how fast I get there. Ain't about what's waiting on the other side. It's the climb".

Svenska översättningen låter så här:

"Handlar inte om hur fort jag kommer dit. Handlar inte om vad som väntar på andra sidan. Det är klättringen".

Det är en mycket bra låt, tycker jag! Den hjälper mig att orka fortsätta framåt. Ibland blir jag osäker på om jag verkligen kommer att klara det och låten säger liksom till mig att fortsätta kämpa. En dag så kommer det att fungera. Det kommer alltid att finnas en uppförsbacke och ibland måste man förlora. Det hjälper även att tänka på andra författare, som har fått försöka tjugo gånger. Och jag har hittills bara skickat in mitt manus två eller tre gånger, så jag har säkert en bra bit på vägen.

Som sagt så tror jag att man måste fokusera på en sak i taget. Det är ingen idé att titta för långt i framtiden, för då blir man bara rastlös, frustrerad och kanske till och med lite ledsen. Bättre att först och främst se på det man har framför sig just nu. Nu är det i första hand studenten som jag har framför mig, sen sommaren och i höst ska jag åka på kryssning med familjen och sen hålla en föreläsning i Stockholm. Förutom det är det ju Whilan, nya assistenter och nya kompisar som jag har som mål. Vem vet? Ett ja från något förlag kanske är som alla säger att kärleken är, det kommer när man allra minst anar det. En vacker dag kanske jag får svar från något förlag och tror att det bara ska vara ännu ett nej, men istället är det något helt annat. Och när det där beskedet väl har kommit, då jävlar ska jag fira den nya svenska författaren, Mikaela Nilsson!!

Kommentera här: