Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag. Vad betyder det egentligen? "Att umgås med sin partner", skulle många svara. Det är klart, vad hindrar en om man har en partner? Då kan man åka ut på en romantisk utflykt eller vad fan man vill. Men om man är singel då? Ska man bara sitta hemma och deppa och känna sig eländig, eller i ren panik jaga första bästa kille eller tjej att bli tillsammans med? För är man inte tillsammans med någon på alla hjärtans dag, så är det detsamma som att vara död! Verkar det som.
 
Jag pratar förstås inte av egna erfarenheter. Jag tycker att det är hur dumt som helst att folk hakar upp sig så mycket på förhållanden den 14 februari. Liksom, hallå! Det heter "ALLA hjärtans dag", inte "Förhållande-dagen". Jag skriver "ALLA" med stora bokstäver för att förtydliga att man ska visa kärlek till alla som man bryr sig om, inte bara till en partner, om man ens har någon.
 
Jag kan bli så irriterad över att människor hakar upp sig så mycket. Om man vill vara lycklig på alla hjärtans dag, så måste man ha en pojkvän eller flickvän. Helst ska man ha någon innan, annars får man se till att skaffa en. Eller, om vi backar lite, så är det dagen då man ska berätta för den man är kär i vad man känner för honom eller henne. Antingen så nöjer man sig med att berätta det, eller så friar man också. Så dumt! Som om man inte hade kunnat göra det ändå.
 
Många som inte har någon att vara ihop med känner sig både ledsna, ensamma och oroliga idag. Det är bara onödigt. Kärlek innebär inte bara förälskelse och hångel. Man kan ju visa kärlek till sina släktingar och vänner. Det är nog det som den här dagen är till för egentligen, tror jag. Det är så många som har missförstått hela grejen. Så fort de hör ordet "Kärlek", så tänker de genast på förälskelse och förhållande. Det borde de inte göra. Familj, släkt och vänner är faktiskt viktigare. De lämnar en inte, som en partner kan göra.
 
Tänk om man är tillsammans med någon och vill göra slut, men just den 14 februari går inte det, för det är då man ska vara ihop och grovhångla i soffan och käka gelé-hjärtan, medan man kollar på någon romantisk film på TV. Så just den 14 februari spelar det ingen roll om man älskar sin partner eller inte, för man måste ändå vara kärleksfull och låtsas att man är så kär man någonsin kan bli.
 
Okej, nu överdriver jag lite. Det är inte det att jag hatar alla hjärtans dag, jag tycker bara inte att man ska slösa så mycket tid på förhållanden den dagen. Dels för att det kan bli plågsamt för alla som är singel och dels för att kärlek är så mycket mer. Kärlek betyder omtanke och godhet till alla sina nära och kära. Föräldrar och syskon, släktingar, vänner, eller varför inte ett husdjur? Alla som ligger varmt nära ens hjärta. Det är ingen panik om man råkar vara singel på alla hjärtans dag, man kan ha kul ändå.
 
Nu är det inte direkt så att det går att göra så mycket åt den där "förhållande-vanan". Varje år på alla hjärtans dag ser man par som är ute på fik, restauranger eller fester. VARJE GÅNG. Jag säger inte att det är fel. Vill man visa kärlek till sin kille eller tjej så ska man absolut göra det, men det behöver inte bara vara en dag om året. Kärlek kan man visa lite när som helst och som sagt, man dör inte om man skulle råka vara singel! Tänk på någon som är nydumpad. Den personen mår ju dåligt oavsett, för att ens partner har försvunnit. Det kan väl ändå inte vara meningen att man ska behöva må ännu sämre, bara för att en viss dag är här?
 
Jag tycker att det är en fin tanke att alla hjärtans dag finns. Jag vill bara få fram att det inte bara handlar om förhållande. Inte så mycket alls, faktiskt. Familj och vänner är ju ännu viktigare för mig, och husdjur, om man har något. Nu har jag ju inte det, fast när jag har skaffat en hund kan jag lika gärna passa på att krama och klappa den lite extra den 14 februari. Fast det gör man ju ändå. Jag menar, det behöver knappast vara ett speciellt datum för att man ska visa kärlek till sin omgivning. Samtidigt vill jag förtydliga att jag inte anser att det är fel att välja sin pojkvän eller flickvän att tillbringa dagen med, men ibland känns det nästan som om vissa tror att det är ett MÅSTE. Jag har ett vagt minne av att jag en gång hörde någon som sa:
 
"Snart är det alla hjärtans dag. Om du inte har någon partner att fira med så skynda dig att skaffa någon!"
 
Det är där min gräns går. Att vissa tycker att man MÅSTE ha någon att vara ihop med. De gör liksom en så himla stor sak av det. Varför inte fira med mamma och pappa och kanske göra det lite extra festligt? Det ska jag göra!

Kommentera här: