Eget hem, egen frihet!

Det har hänt en del sen jag skrev sist. Jag har både hunnit fylla 21 år, varit på årets första redaktionsmöte med Funkarredaktionen och dessutom lyckats få en fet förkyldning. Hela denna veckan har jag varit vrålförkyld och haft så ont i halsen att jag knappt kunde prata. Jag fick helt enkelt inte ur mig några ord, om jag inte tog i ända från tårna. Tack för att det finns teckenspråk, det har hjälpt mig mycket under dessa dagar. Idag är jag visserligen fortfarande ganska hes, men rösten börjar hitta tillbaka, så vi får hoppas att den håller i sig.

På morgonen är det värst. Man är ju alltid lite hes på morgonen, eftersom man inte har pratat på hela natten, men när man är förkyld är det ännu jobbigare. Min röst började återvända redan i förrgår, men igår morse påminde den snarare om en kraxande skata. Det vill säga, långt ifrån hur jag brukar låta när jag är frisk. Nu låter jag bättre igen.

Men det var inte det jag ville prata om nu. Jag har viktigare saker att berätta... Jag har fått en alldeles egen lägenhet! En trea på Knutsborg 16A i Staffanstorp. Är det inte fantastiskt?

De senaste veckorna har jag och mina föräldrar tittat på åtminstone två lägenheter, kanske tre. Jag tände först på en annan, men fick den inte. Det var också en trea, fem minuters promenad från mina föräldrars villa på Kalkstensvägen. Den på Knutsborg ligger ungefär elva minuter ifrån mina föräldrar, om man tar den närmsta vägen. Alltså, nu snackar jag om att promenera mellan Knutsborg och Kalkstensvägen. Det är skönt att slippa ta bilen varje gång jag ska dricka lite kaffe hos mina föräldrar.

Hur som helst så fick jag veta i förrgår att jag fick lägenheten. Min pappa kom hem med rosor till mig, rosor som "Grattis till lägenheten". Igår var jag och skrev på kontraktet och på kvällen firade vi, (det vill säga jag, mina föräldrar och mina två assistenter), med champagne. Eller Cava, rättare sagt.

Jag hoppas om hela mitt ömtåliga hjärta att det här går vägen och att ingen idiotisk bostadsförening tar rätten att ställa till det för mig! Åh, vad jag hoppas! Det var faktiskt nära att jag förlorade kampen på den här lägenheten, innan jag vann. Jippi!

Alldeles i närheten av mitt nya hem finns en stor fin gröning, där man kan rasta sina hundar. Jag kan riktigt se framför mig hur jag går dit med min framtidda vovve. Jo då, den här lägenheten SKA förbli min!!

Jag har redan börjat planera lite. Att jag ska ha min keyboard i vardagsrummet, till exempel. Om den får plats. Vardagsrummet är inte superstort, fast det ska nog fixa sig. Det är ju mycket mysigare att kunna sitta i vardagsrummet och spela, än att bli tvungen att göra det i sovrummet. Sovrummet är nog det största rummet, så där får plats med en hel del grejer, men det är ändå roligare att kunna spela keyboard i vardagsrummet. Och så finns det en mysig uteplats, där jag kan sitta på somrarna. Jag kanske till och med ska köpa ett par solstolar. Och så ska jag ha en massagefåtölj i vardagsrummet, plus en soffa, såklart, och en stor TV på väggen. Min karaokemaskin ska också dit! Självklart fattar jag att jag inte kan sjunga precis när som helst på dygnet, men ibland måste man faktiskt få ha lite kul! Trevliga grannar är ju också alltid roligt. Jag har redan upptäckt en tjej med två hundar i samma område. Eller rättare sagt, mina föräldrar upptäckte det. Nu vet jag ju inte om hon bor kvar där när jag flyttar in i juni, men tänk, bara. Att kunna mysa med grannens vovvar, innan jag har skaffat en egen. Sen när jag också har en så kanske alla tre hundarna blir kompisar. Tänk om jag och min granne går tillsammans i solskenet och rastar våra hundar. Det är en underbar bild i mitt huvud! Ja, jag vet att man måste rasta sin hund oavsett om det är fint väder eller inte, men den soliga bilden har jag hjärna kvar i huvudet. Åtminstone till den dagen, då det ösregnar och jag ändå måste ut med vovven.

När jag har en egen liten vovve... På kvällarna sitter jag i min massagefåtölj i vardagsrummet med hunden i knäet och kollar på TV, till exempel IDOL eller melodifestivalen. Och på nätterna sover hunden i min säng. Bara ett utdrag ur min fantasi.

Självklart ska jag ha inflyttningsfest också, det MÅSTE jag bara! Jag tror att jag ska dela upp det, så att jag har en fest med mina kompisar och en med släkten. Annars kommer det att bli hur många som helst, och med tanke på att jag har några kompisar som också sitter i rullstol, så får det inte bli allt för trångt. Men det fixar sig då.

Jag längtar verkligen till juni! Det är då jag ska flytta in i lägenheten. Så fort jag har skrivit klart detta blogginlägget, ska jag göra en lista på vilka jag skulle bjuda till min inflyttningsfest. Det kommer inte att bli en kort lista, det kan jag lugnt försäkra. Alla mina vänner, åtminstone de som betyder mycket för mig, ska vara med. Sen är det ju klart att alla kanske inte kan komma, men då har jag i alla fall frågat. Det är alltid bättre att fråga, istället för att bara anta att personen ska tacka nej och därför låta bli att säga något. Herregud! Det här kommer att vara mitt hem, jag BOR där! Då har jag ju hur mycket tid som helst på mig att bjuda hem folk annars också, även om de inte kan komma just på inflyttningsfesten. Jag ska till och med ha en bäddsoffa i vardagsrummet, ifall jag skulle få nattbesök någon gång. Om till exempel min fina vän från Stockholm kommer över en helg eller så, så kan hon sova över. Fast i och för sig, nattgästerna kan lika gärna bo i Malmö. Man kan ju sova över ändå. Min brorson Vincent, till exempel. Tänk så mysigt det skulle vara om han sov i faster Mimmis lägenhet! Vi skulle ha en riktig mys-kväll, han och jag. Poppa popcorn och se en film, kanske. Jag kanske måste lära mig att spela TV-spel, som han älskar, för att han ska vilja stanna kvar hos mig hela kvällen och natten. Annars hittar jag på något annat mysigt och roligt till vår "faster och brorson kväll".

Nej, nu ska jag börja skriva upp vilka jag vill bjuda till min inflyttningsfest!

 

 
 

 

1 Anna Jonsson:

skriven

Så spännande och roligt med egen lägenhet! LYCKA TILL fina Mimmi!

2 Mikaela:

skriven

Tack så mycket!

3 Anonym:

skriven

Grattis igen, är så otroligt glad för din skull😍 Så kul att planera hur du skall ha det👍👍

4 Mikaela:

skriven

Tack! Ja, jag tycker också att det är otroligt roligt och spännande.

5 Anonym:

skriven

Grattis Mikaela till lägenheten 🖒 hoppas allt blir som du tänkt dig. Kram Carola

6 Mikaela:

skriven

Åh, vad roligt att så många kommenterar! Tack Carola! Det hoppas jag också. Kram

Kommentera här: