Teckenspråkets dag.

Idag är det teckenspråkets dag. Den dagen finns till för att uppmärksamma teckenspråket och dövas rätt att använda sitt eget språk.

På det senaste redaktionsmötet med Funkarredaktionen, fick vi skribenter dela upp oss i tre grupper. Vi fick en lång lista på alla temadagar och skulle välja minst en att skriva om. Jag valde att skriva om bland annat teckenspråkets dag. Den senaste veckan har jag typ inte gjort så mycket annat än att leta upp fakta om teckenspråkets dag och skrivit. Artikeln publicerades i fredags och ja, nu är dagen här.

Jag tycker att det är bra att teckenspråkets dag finns. Det är viktigt att uppmärksamma teckenspråket och försöka ha mer förståelse för dövas situation. Men jag önskar att fler hörande också kunde se till att lära sig teckenspråk. Tänk om man hade haft teckenspråk som ett obligatoriskt skolämne, ungefär som engelska är obligatoriskt. Då skulle alla lära sig teckenspråk. Jag vet att man kan välja tecken som ett ämne i skolan, men om det vore obligatoriskt skulle alla kunna det. Engelska är ju ett måste. Varför kan inte teckenspråk också vara det? Kanske för att engelska är internationellt.

Teckenspråk är inte internationellt. Vi i Sverige använder svenskt teckenspråk, medan andra länder har sina nationella teckenspråk. Det fungerar på samma sätt som talspråk. I Sverige pratar vi alltså svenskt teckenspråk, medan de i till exempel England och USA använder engelskt teckenspråk. Och så fortsätter det.

Ni kan läsa mer om teckenspråket på funkar.skane.se

http://funkar.skane.se/teckensprak-ar-ocksa-ett-sprak-ett-tyst-sprak/

Gå gärna in och gilla Funkarsidans facebook-sida!

https://www.facebook.com/funkar.skane.se/?fref=ts 

 

1 Sofia:

skriven

Hej! vill bara uppmärksamma dig på ett faktafel i texten ovan.
I USA använder de ASL(American Sign Language) och i England använder de BSL(British Sign Language).

American sign language är helt olikt british sign language. American sign language har mer likheter med franskt teckenspråk än med det brittiska teckenspråket.

Med vänlig hälsning Sofia

2 Mikaela:

skriven

Hej! Okej, det visste jag inte. Har ingen koll alls på andra teckenspråk. Tydligen ska det finnas ett teckenspråk som är internationellt också, men som sagt, jag har ingen aning.

3 Sofia:

skriven

Det stämmer bra. Dock har jag dålig koll på det internationella teckenspråket. Var inte alls många år sedan jag fick veta att det fanns.

Kommentera här: