Jag är inte alltid bra på att uttrycka mig muntligt.

Alla som läser min blogg vet ju att jag är bra på att uttrycka mig. Ibland får jag omedvetet andra att förstå bättre, genom att skriva. Jag kanske inte ens tänker på det, det bara blir så automatiskt.

Men något som jag inte tror att omgivningen alltid förstår, är att jag kan ha betydligt svårare att uttrycka mig muntligt. Jag kan sitta och försöka förklara någonting i flera minuter, men min samtalspartner förstår inte, för hur mycket jag än försöker lyckas jag inte få fram det jag vill ha sagt. Det kan med all säkerhet bero på att pressen är större när jag ska prata. Då sitter någon framför mig och lyssnar. Det är faktiskt lite stressande ibland. Jag känner liksom stor press på att jag måste säga det nu, så jag hinner liksom inte tänka efter riktigt. Dessutom är vissa människor så otroligt otåliga. De vill ha ett snabbt svar, även om ämnet är svårt. Väldigt ofta verkar folk ta förgivet att jag inte har hört vad som sagts, om jag inte svarar genast. Då upprepar de det och det leder till att jag blir ännu mer stressad. Varför kan folk inte vänta med att upprepa, tills jag har sagt att jag inte hörde? De kan faktiskt inte gissa och då är det bara idiotiskt att ta det förgivet.

Och varför måste man egentligen svara omedelbart? Ibland behöver man få tid att tänka efter, så att man inte svarar helt fel. Även om det bara krävs ett "ja" eller "nej", så kan det bli så ohyggligt fel om man inte hinner tänka efter. Då kanske man svarar "ja", fast man menar "nej", eller tvärtom. Men vissa människor har svårt att fatta det. Vad de också har svårt att fatta, är att det i princip är helt omöjligt att svara en sekund senare. De kan säga något och upprepa det omedelbart. Men hallå! Hur snabb i käften vill de att jag ska vara egentligen? De hade lika gärna kunnat vråla: "Svara nu då! Svara! Du får tre sekunder på dig. Ett, två, tre!" Seriöst, det är faktiskt ganska respektlöst.

Det är det som är så skönt med facebook-chatten. Där behöver man aldrig svara omedelbart. Jag gillar att kunna skriva, läsa det och kanske ändra lite, innan jag skickar iväg det. För då blir det inte fel lika lätt. Det finns förstås andra saker som kan bli fel när man chattar. Man kan missförstå och misstolka. Men just det där att man kan granska sina ord innan man skickar iväg dem, är något som är väldigt skönt för mig.

Ibland när jag ska prata med folk och har svårt att få fram det jag vill ha sagt, försöker jag föreställa mig hur jag skulle ha skrivit det och sen bara säga det så. Men det går ofta inte bra. När man skriver kan man ju sitta och fundera länge på hur man ska uttrycka sig, utan att någon börjar se otålig ut och säger: "Nå?"

Jag önskar att jag hade mod att säga ifrån att jag hellre vill skriva än prata, om jag måste få fram något viktigt, som jag inte kommer på hur jag ska uttrycka. Jag önskar så att jag bara kunde säga rakt ut:

"Jag vet inte vad jag ska säga. Jag mailar eller messar dig istället".

Men jag vet inte om alla skulle acceptera ett sådant svar. Tänk om någon skulle säga:

"Jag vill att du säger det nu".

Då blir jag ju bara ännu mer stressad och får ångest. Det har till och med hänt att jag har gett upp och slagit ifrån mig det, för att jag ändå inte kan få ur mig det på rätt sätt. Men jag får ut så mycket mer via skrift. Om jag förgäves försöker få ur mig samma sak via tal, kan jag bli både utmattad, ångestladdad och gråtfärdig. Fast det är klart, det beror ju också på hur mitt mående har varit från början. Förresten så kan jag faktiskt inte alltid säga det jag skriver. Hur skulle det låta? Jag kan skriva sådant som jag aldrig skulle säga.

Okej, nu får ni inte tro att jag är en sådan elak fegis, som öser ur mig saker dold bakom en datorskärm. Det är precis tvärtom. Jag menar bara att vissa saker passar in i skrivspråket, men inte i talspråket. När jag skriver mina böcker, kan jag använda ord, (oftast grova skällsord), som jag aldrig någonsin skulle säga med munnen. Men det är bara för att jag måste leva mig in i hur mina karaktärer pratar. Om någon till exempel är elak, är det lättare att visa det genom att ge personen elaka ord och uttryck, för det är så läsaren får uppfattningen om hur personen är. Alla pratar ju olika och det är viktigt för oss författare att visa det när vi skriver också.

Kommentera här: