Nyttigt fiberbröd

 
 

Som ni alla säkert har förstått så händer det mycket i mitt liv just nu. Boken, träning, jobb, kompisar, assistenter och så vidare. Ibland känns det som om jag inte riktigt hinner med allting. Jag försöker hinna med att umgås med mina kompisar ibland. Jag vill inte tappa bort mina vänner, bara för att vi inte går på samma skola längre och för att jag har ganska fullt upp just nu. Men framför allt så måste jag hinna vila, för att inte bli helt uttröttad av allting.

Visst ja! Jag ska ju ha inflyttningsfest också. Den 23 september är det tänkt att jag ska ha min första inflyttningsfest, det vill säga den som jag har tillsammans med mina polare. Det ser jag väldigt mycket fram emot.

 

Men nu ska detta inlägget handla om en helt annan sak, nämligen bakning. I torsdags bakade jag och en assistent något som heter nyttigt fiberbröd. Nyttigt, det är just vad det är. Det var jättelätt att göra och supergott att äta. Min assistent hade testat att baka brödet hemma och tagit med en smakbit till mig dagen efter, så jag ville också testa att göra det. Det gick ganska snabbt att göra det också. Det tog inte alls lika lång tid som det gjorde när jag bakade kanelbullar.

När brödet hade stått i ugnen en stund, doftade det ljuvligt i hela lägenheten. När vi hade tagit ut det ur ugnen och ställt det för att svalna, passade vi på att gå ut med min assistents hund, som hon hade tagit med sig till mig. Så fort jag öppnade dörren med fjärrkontrollen (dörröppnaren) när vi kom tillbaka, slog doften av nybakat bröd emot oss, redan innan vi hade kommit in. Det luktade himmelskt.

Snart fick jag bekräftat att det smakade lika gott som det luktade. Ibland äter jag brödet till frukost. Det är asgott att värma det i mikrovågsugnen och bre på smör, som smälter på det varma bakverket, och lägga på god ost.

Ja, detta brödet är jag riktigt nöjd med. Jag kan absolut rekommendera er andra att också prova.

 

Recept

 

NYTTIGT FIBERBRÖD

 

8-12 bröd (beroende på storlek)

 

3 dl havregryn
6 dl rågsikt
1 dl linfrön (eller en blandning av valfria frön)
1/2 dl solroskärnor
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
4 dl laktosfri filmjölk

 

Gör såhär:
Sätt ugnen på 180 grader.
Blanda alla torra ingredienser med varandra, tillsätt filmjölken och rör om till en kladdig deg.
Tryck ut degen i en ugnsform ca 20/28 cm, klädd med bakplåtspapper.
Låt degen stå i ugnen 30-35 minuter, ta ut och låt svalna innan du delar brödet i bitar.

Ät och njut!

 
 

Kommentera här: