Musiken i mitt hjärta <3

Tjena alla glada! Nu tycker jag att det är dags att köra igång med lite musiksnack igen.

Som många av er säkert redan vet, i alla fall om ni har läst mina tidigare inlägg under kategorin "musik", är att jag verkligen älskar musik och att jag inte skulle kunna leva om det inte fanns. Ofta när jag sitter i massagefåtöljen i mitt vardagsrum, lyssnar jag på musik från YouTube. Ni tänker säkert att jag går in på YouTube från en dator, men det gör jag inte. Jag har ett ljudsystem till teven med inbyggt YouTube, så det är därifrån jag brukar ta det. Då brukar jag lyssna på lite blandad musik. Mest popp och lugna låtar. Jag har även gjort några spellistor. Den jag kör mest heter "Positiva pep plåtar". Det är en lång spellista, som bara innehåller glada och peppande låtar. Den brukar jag lyssna på när jag är, eller vill bli glad. När jag har haft en skitdag och är ledsen, irriterad eller ångestladdad, eller allt av det, sätter jag mig i massagestolen med en kopp te och kör igång min pepplista. Det är hur mysigt som helst. Låten som ligger etta på spellistan är "As I lay me down" med Wiktoria. Den brukar jag alltid lyssna på när jag är nedstämd och vill piggas upp, för den gör mig så glad. Alina Devecerskis "Ikväll skiter jag i allt", "Flytta på dig" och "Krigar precis som du" finns också med bland låtarna, liksom "Try" med Colbie Caillat. Sen finns där förstås många fler låtar, men jag orkar inte räkna upp alla. Det är så många att jag inte ens kan dem i huvudet. Jag brukar ofta inte lyssna på hela spellistan, för den är skitlång. Det måste vara den längsta YouTube-listan jag har gjort hittills.

Jag har svårt att välja favoritlåtar, för det finns så himla många bra. Under en period kanske jag lyssnar jättemycket på en artist eller låt, men sen blir jag jättetrött på det och börjar lyssna på helt andra låtar. Sen har jag ju olika favoritlåtar till olika tillfällen också. Alltså, när jag är glad lyssnar jag mycket på "As I lay me down" och "Krigar precis som du", och om jag känner mig nedstämd och bitter är det "I miss you", "Jag vill inte förklara" och "Fuck the pain away" som gäller. Ja, ni hör att jag lyssnar mycket på låtar på engelska, men det finns även svensk musik som jag gillar.

Jag tycker fortfarande mycket om Gabriel Alares, men eftersom han inte har släppt någon ny låt på ett tag, har de enda alltenativen från honom varit "Dårarna" och "98". Det blir ju lite tröttsamt att alltid lyssna på dem, fast rätt som det är kommer intresset tillbaks och det är det som har hänt nu.

Igår drack jag mitt kvälls-te i sängen. Det brukar jag göra om jag har duschat på kvällen. När jag satt i sängen och drack mitt te, tog jag fram min mobil och satte på låten "98". Jag lyssnade på den kanske två eller tre gånger, och i morse spelade jag den ytterligare två gånger. Det är som om Alares-febern har drabbat mig igen. Eller, kanske snarare 98-febern.

Som jag har skrivit tidigare i andra inlägg så använder jag mig mycket av musiken i mitt skrivande, och idag kom jag på att "98" ska få en plats i den boken som jag skriver nu. Jag har till och med tänkt ut vilket sammanhang den ska komma in. En snygg tjej tipsar huvudpersonen Adrian om den låten när de träffas på en fest.

Många säger till mig att de tycker att "Dårarna" är bättre än "98", men jag tycker faktiskt tvärtom. Alltså, "Dårarna är jättebra och den finns också med på min peppande spellista, men "98" är lättare att känna igen sig i. Man får tolka den som man vill. Det är en väldigt känslosam låt och jag gillar känslosam musik. Det kanske också är för att melodin är väldigt fin. Det är en sådan som jag gärna lyssnar på flera gånger.

En annan sak som också kan vara anledningen till att jag gillar den väldigt mycket, är att den har inspirerat mig till en av mina egna låtar. Min låt blev säkert inte lika bra, men skit samma. Den inspirerades i alla fall av "98".

Det är samma sak med "Ikväll skiter jag i allt". Det är en text som många kan relatera till, fast på ett helt annat sätt. Den låten har jag lagt in i flera spellistor, både på YouTube och i min telefon. Den passar till flera tillfällen. Man kan lyssna på den både när man är glad, arg, stressad eller bara jävligt trött på allt. "Ikväll skiter jag i allt" passar alltid att lyssna på. Det gör i och för sig "Flytta på dig" också. Jag gillar Alina Devecerski väldigt mycket. Hon har så grymma texter, som sätter sig på hjärnan direkt och följer med en i livet. Jag tycker att det hade varit häftigt att träffa henne. Det kanske jag får göra någon gång.

Ja, vad vore jag utan musik? Inget alls. Om musiken inte hade funnits, så hade inte Mikaela Nilsson existerat på denna gjord. Det kan jag lova.

Kommentera här: