Inkludering

Något som jag ofta upplever är att folk försöker inkludera min assistent i ett samtal eller en aktivitet, om hon sitter i samma rum. Jag menar, folk som inte själva är eller har assistenter och inte är vana vid assistans. Jag kan uppleva att de blandar in assistenten alldeles för mycket och att jag då blir utanför, för de pratar inte ens med mig längre. De drar inte bara in assistenten i vårt samtal, utan vänder sig bort från mig och startar ett eget samtal med assistenten. Ett samtal som jag mer eller mindre känner att jag inte kan delta i, hur gärna jag än skulle vilja.

Jag förstår ju att andra bara vill väl, men de förstår inte att de inte behöver tänka på om assistenten blir utanför. Inte så länge jag inte frivilligt har sagt att vi ska umgås allihop, även assistenten. Folk börjar prata med assistenten för att assistenten inte ska känna sig utanför, men då är det jag som känner mig utanför istället. För då känns det helt plötsligt som om min assistent är mer intressant och spännande än mig, som om hon tas i första hand och inte jag. Vissa människor fattar bara inte att mina assistenter inte behöver bli inkluderade och att de inte bryr sig om de blir utanför vårt samtal, eftersom de är här för att jobba och inget annat. Därför kan den utomstående tänka: "Oj, nu sitter hennes assistent kanske och känner sig både ensam och utanför", men svaret är att nej, det gör de inte. Om de inte var mina assistenter, utan bara kompisar, då hade de däremot kunnat känna sig utanför. Men nu gör de bara sitt jobb och deras jobb är inte att vara med i samtal och umgås med någon annan än mig, så länge jag inte har sagt något annat till dem.

Det kan kanske vara så att problemet egentligen mest ligger hos mig. Att jag har alldeles för lätt för att känna mig ensam och dessutom mår så fruktansvärt dåligt när jag har den känslan. Men jag hade inte alls känt så om det handlade om två kompisar som börjar snacka med varandra, fast en kompis och en av mina assistenter liksom. Assistenterna ska helt enkelt inte vara med och umgås om jag inte har sagt att de ska vara det, även om de råkar befinna sig i samma rum. För då blir det automatiskt så att jag känner mig utanför och upplever att assistenten liksom tar ifrån mig den andra personens uppmärksamhet.

Det handlar säkert också mycket om dåliga erfarenheter. Jag har många gånger varit med om att assistenterna tar för mycket plats och står framför mig istället för bakom. På nästan varenda läger jag har varit på, verkade alla tycka att mina assistenter var betydligt mer spännande, intressanta och roligare än mig. De pratade mest med mina assistenter och umgicks mycket mer med dem än med mig. Men de som var mina assistenter då hade inte heller lärt sig att de måste sätta stopp för det. Jag menar inte att de skulle sluta svara när de blev tilltalade, absolut inte. Men att de inte skulle skaffa sig egna kompisar och relationer på något som skulle vara min aktivitet, där det var jag som skulle försöka skaffa kompisar. För alla hade liksom bara ögon för dem, pratade med dem hela tiden, umgicks med dem och lämnade mig utanför. Och mina dåvarande assistenter hade inte lärt sig var gränsen gick, att de inte skulle gå med på att vara med på olika aktiviteter så länge jag inte var inkluderad. Assistenterna hade inte lärt sig att så länge jag inte fick, kunde eller ville vara med på en aktivitet, så skulle inte de heller vara med. För de var mina assistenter, inga lägerdeltagare, ändå umgicks de med andra på lägret och det slutade med att de kände dem andra mycket bättre än jag. Och det kunde även få andra att få uppfattningen om att mina assistenter faktiskt var en del av lägergänget, för att de inte markerade att de var mina assistenter och absolut ingenting annat.

Så det kan mycket väl handla om dåliga erfarenheter, för sådana har jag gott om, tyvärr. Men grejen är också att folk som inte är vana vid assistans inte alltid förstår att assistentern faktiskt ska vara i bakgrunden. Åtminstone i mitt fall. Sen finns det säkert andra som tycker att det är helt ok att deras assistenter tar plats och är en del av gänget. Jag har själv märkt att vissa andra som har assistans låter assistenten vara med, men det är ju ok så länge de tycker det. Vill de att deras assistenter jämt ska sitta i samma rum och vara med när de umgås med andra, ja, då får det såklart bli så. Men jag är inte som alla andra, jag har andra åsikter och önskemål. Och jag vill inte att mina assistenter ska vara med i umgänget så länge jag inte har sagt något annat, så är det bara. Annars är det bara väldigt lätt hänt att assistenterna tar för mycket plats och slutligen kan även de bli kompisar med mina polare, och så ska det absolut inte vara enligt mig.

Assistenten är här för att hjälpa mig med det jag inte kan själv, medan mina kompisar är här för att prata och umgås med MIG. Sen förstår jag att det är svårt för andra att skilja det åt när assistenten ändå är med hela tiden, till exempel på ett läger. För på ett läger vill de andra säkert umgås med alla, även med sådana som inte är en del av lägergänget. Men det är det de inte bör göra. Assistenterna är enbart med som en tjänst till mig och ska hjälpa mig, inte ta över min plats.

1 Faster:

skriven

Återigen bra skrivet. Tror att det är svårt för många att veta vad en assisten gör och inte gör. Du gör en jättebra beskrivning hur man skall tänka kring assistenter. Men det är inte lätt för någon
Kram😍

Kommentera här: