Stinkande minnen

Igår skrev jag ännu en ny dikt. En dikt som jag blev otroligt nöjd med. Det finns de som säger att det är den bästa dikt jag har skrivit och det kan jag nog hålla med om, faktiskt. Den har ett otroligt målande och uttrycksfullt innehåll och jag tror att det är en dikt som de allra flesta kan relatera till, på ett eller annat sätt. Den ska givetvis vara med i min framtida diktsamling.

 

Stinkande minnen

 

En långsam svängdörr

En stor entré

Och en underlig lukt

Som tränger sig på

De välbekanta hissarna

Med den mekaniska, entoniga rösten

Som får det att dunka i huvudet

Stanken tränger sig på

Den fastnar i kläderna och på händerna

Och framkallar hemska minnesbilder

Här och där sipprar matlukt ut

En lukt som gör mig illamående

Så många gånger jag spenderat

I det unkna huset

Jag har blivit allt för bekant

Med den färglösa miljön

De stinkande rummen

Och det vitklädda folket

Som även de bär på den unkna lukten

Det framkallar ångest

Och jag vill bara vända om och fly

För allt det förflutna

Allt jag varit med om, just här

Gör sig ohjälpligt påmint

I just denna stund

Kommentera här: