Målning och musik

 

Mitt målande fortsätter att växa fram i en rasande fart. Jag vet inte hur många tavlor jag har gjort hittills, men det är en hel del. Måste köpa en hylla att sätta alla tavlorna på, annars vet jag inte vad jag ska göra med dem. Har tänkt ge bort några av dem. Gav en tavla till min pappa på fars dag, det blev väldigt lyckat.

Målandet ger mig ro i kroppen. Jag behöver inte tänka på något annat än det jag skapar. Jag lyssnar alltid på musik när jag målar, vilket skapar ännu mer lugn. Det är helt enkelt en perfekt aktivitet när man vill få in tankarna på annat. Eller, ok. Ibland tänker jag kanske lite för mycket på det jag skapar, anstränger mig lite väl mycket och så. Och sen blir jag så himla frustrerad när det inte går som jag tänkt. Det har hänt många gånger. Just därför försöker jag att inte tänka så mycket och bara låta det bli hur det vill. För vet ni vad? Om en bild blir misslyckad, så kan man alltid tänka om och göra något helt annat av det. Eller så kan man göra en riktig färgexplosion, blanda färger och bara dra runt med penseln. Det kan också bli snyggt. Så om man misslyckas med att måla till exempel en människa, som jag har försökt flera gånger, så kan man bara tänka: "Skit samma, jag gör något helt annat". I slutänden blir det oftast bra ändå, även om resultatet inte blir exakt som man tänkt sig.

Varje gång jag målar något förvånar jag alltid mig själv. Jag tycker faktiskt att det går bättre och bättre, om jag får säga det själv. De allra flesta av mina tavlor är personliga, på ett eller annat sätt. Jag har nästan alltid en tanke bakom det. Det är inte alltid jag riktigt kan förklara syftet med bilden, men tanken finns där, på ett eller annat sätt. Det gäller förresten inte bara målandet. Allt jag skapar har en tanke bakom. Skrivandet, sjungandet, spelandet, målandet, ja i stort sätt allt. Det är det som gör det så bra. Mer personligt, liksom.

Jag gör förresten inte bara tavlor. Målar även egna lådor och askar. Brukar köpa vanliga vita askar och sen målar jag på dem, precis som jag vill ha dem. Det är också rätt kul. Allt som har med målning och skrivande att göra är kul.

 

Jag har funderat lite på att försöka sälja någon tavla i framtiden. Inte just nu, men kanske om något år eller så. Bara för att se om det går. Vem vet? Jag kanske både kan bli författare och konstnär. Allt i ett, liksom. Kanske kan jag i framtiden måla bilder till mina böcker. Fast det är klart, allt sådant är en tidsfråga. Det är definitivt inget jag tänker stressa med nu. Just nu målar jag bara för att det är kul och för att det ger en lugnande känsla. Det är en aktivitet som passar när jag vill ha det tyst i huvudet. Jag hinner inte tänka på något annat. Det är det som är så skönt. Det enda som finns där och då är penslarna, tavlorna och musiken. Hur skönt som helst. Ibland har jag inte ens några specifika idéer, utan låter penseln leva sitt eget liv och skapa vad den vill. Och som sagt, för mig är musiken ett måste. Det går inte att måla utan musik. Det hjälper liksom till att skapa den rätta stämningen. Jag brukar se till att lyssna på glad och peppig musik när jag målar. Sådant som jag blir inspirerad av. Det kan vara allt från Demi Lovato, Sia, Selena Gomez, Miley Cyrus och Jessie J. Jag har en specifik spellista som jag ofta lyssnar på medan jag skapar. Den innehåller nästa

n bara låtar som man blir glad av. Där finns visserligen en och annan sorglig låt också, men de kan man ju hoppa över. En gång lade jag in en låt i min spellista, fast sen insåg jag att den bara gav mig minnen som gjorde mig ledsen i hjärtat, så jag tog bort den igen. Det var bättre så. Vissa låtar står man bara inte ut med. De väcker för många negativa känslor. Man vill liksom inte mixtra med musiken och byta låt och hålla på, samtidigt som man skapar. Det stör koncentrationen. Då är det ju bättre att bara lyssna på låtar som gör en glad och fokuserad, istället för att behöva hoppa över var och varannan låt.

 
 

 

Kommentera här: