Musik är livet

Som många redan vet så är jag beroende av musik. Jag kan inte tänka mig ett liv utan musik. Musiken renar själen, man blir så glad av det. Jag har alltid älskat musik och det kommer jag att fortsätta med livet ut. Tyvärr har mitt intensiva musiklyssnande varit begränsat vid vissa stunder. Eller, inte själva musiken, kanske. Snarare kombinationen mellan musik och hörselnedsättning. Många människor har alltid något på i bakgrunden, samtidigt som de gör annat. Det har inte riktigt funkat för mig. Om jag inte hade haft talsyntes på datorn och telefonen, eller möjligtvis fortfarande kunnat läsa punktskrift, då hade jag ändå kunnat läsa och skriva, samtidigt som jag lyssnar. Jag hade verkligen önskat att jag kunde sitta och skriva på min bok, blogga eller chatta med någon på facebook och samtidigt ha musiken på i bakgrunden, men då blir det svårt att höra talsyntesen.

Nu har jag dock kommit på en lösning på problemet. Jag har nämligen skaffat en bärbar högtalare. Ni vet, en sådan som man kan ta med sig ut. Fast det går naturligtvis att ha den inomhus också. Man kan ha den precis var man vill. Jag har kommit på att om jag ställer den någonstans där ljudet inte stör mig i mina sysslor, så kan jag ha musiken igång i alla fall. Just nu lyssnar jag till exempel på Demi Lovato på den bärbara högtalaren, samtidigt som jag skriver detta och det fungerar jättebra. I början hackade den, men då fick jag koppla i laddaren och säga åt tekniken att jag inte var så sugen på att bråka just nu, haha.

Jag har ju mitt ljudsystem också, som jag har haft ända sen jag flyttade hemifrån. Det är dock lite krångligare att ha det igång, samtidigt som jag sitter vid datorn. Ljudsystemet finns nämligen i vardagsrummet och datorn står i sovrummet. Detta resulterar till att jag blir tvungen att skruva upp jättemycket, om jag överhuvudtaget ska kunna höra musiken från sovrummet. Det är visserligen en bärbar dator, men i vardagsrummet har jag inget bord som är tillräckligt högt för att jag ska kunna koppla ut den där. Därför är den bärbara högtalaren ett bättre alltenativ. I alla fall om jag vill skriva samtidigt som jag lyssnar. Sen är det ju otroligt skönt att kunna ta ut den på uteplatsen och kunna sitta i solen och lyssna på musik. Nu har jag även kommit på att jag inte kan fixa till mig om jag till exempel ska gå ut på kvällen, utan att ha musik i bakgrunden. Musik och ett glas vitt eller rosé är allt jag behöver för att få igång feststämningen. Ja, i alla fall på helgerna. På vardagarna nöjer jag mig med musik. Jag dricker inte mitt i veckan.

I vilket fall som helst så känns det väldigt skönt att jag nu har hittat ett sätt att få utlopp för mitt stora musikintresse. Jag ställer helt enkelt högtalaren någonstans i lägenheten där det hörs bra och sätter på någon bra musik som jag gillar. Oftast blir det Demi Lovato, Rihanna, Excellence eller Molly Sandén. Det är några av mina största favoriter just nu. Speciellt Rihanna och Demi Lovato.

Det är samma sak vid umgängen. En del kan inte sitta och snacka utan att ha musik på. Det kan i och för sig jag, men det är roligare och ibland också enklare att göra det med lite bakgrundsmusik. Då blir det liksom ingen sådan där plågsam tystnad när samtalet dör ut, utan då kan man istället ägna sig åt en låt som spelas. När jag var liten kunde jag aldrig prata med någon, om musiken stod på. Jag kunde inte höra och koncentrera mig då, men nu har jag hittat mitt sätt. Jag hittar helt enkelt en volym som passar mig. Då kan jag både snacka med någon eller skriva på datorn och ändå ha musiken igång.

Nu på senaste har jag utvecklat en rastlöshet och inre stress, som gör att jag inte kan sitta stilla och lyssna på musik. Jag pallar inte sitta rakt upp och ner, utan jag vill gärna ha något att göra samtidigt. Det är därför jag tycker det är så skönt att jag har hittat mitt sätt. Det där med att lyssna på musik och samtidigt göra annat är ju något jag alltid har velat och nu kan jag äntligen göra det.

Vad vore livet utan musik? Ingenting alls. Vänner och musik är livets två måsten. I alla fall för mig och jag är säker på att väldigt många kan känna igen sig i det. Musik är helt enkelt livet!

 

Kommentera här: