Egen lägenhet

Idag har jag varit och kollat på en lägenhet här i Staffanstorp. Den var fin, men det negativa var att toaletten var för liten. Annars verkade det vara en mysig och trevlig lägenhet. Där fanns en trädgård, som man kunde gå ut i både från vardagsrummet och det som kan vara sovrummet.

Jag funderar faktiskt på att flytta till en egen lägenhet. Eller, jag ska såklart flytta, men har inte bestämt exakt när. Kanske om ett halvår, eller ett år. Men då blir det ju mycket att tänka på. Framför allt med assistansen. Jag måste ju ha assistans dygnet runt. Här hemma har jag ju mina föräldrar, som kan hjälpa mig så länge jag inte har någon assistent, men när jag flyttar hemifrån kan inte mina föräldrar komma rusande när som helst på dygnet. Det kan de i och för sig inte nu heller. De jobbar ju.

En sak som jag funderade på var om jag skulle ha min dator i vardagsrummet. Det känns trevligare än att ha den i sovrummet. Samtidigt slipper jag aldrig ifrån mina assistenter då. Om jag till exempel ska bo i en tvåa, då har jag ju inget extra rum till mina assistenter, som jag har här hemma i villan. Här finns ett litet rum, där mina assistenter ofta sitter när de inte är med mig. Men i en tvåa finns det inget extra rum. Så om mina assistenter vill titta på TV, så får de göra det i vardagsrummet, och där sitter jag vid datorn. Inte för att vara sådan nu, men jag vill inte umgås med min assistent precis hela tiden. Visserligen kan vi vara i samma rum, utan att umgås, fast det känns ändå omständigt. Ibland vill jag vara helt för mig själv. Att sitta vid datorn är mitt sätt att "vara för mig själv".

Det är samma sak om jag och en assistent bor på hotell och delar rum. Det blir svårare för mig att komma till ro, om assistenten springer runt omkring mig hela tiden. Då känns det inte lämpligt att skriva något hemligt och privat på datorn, för tänk om min assistent skulle gå förbi och råka snegla på skärmen och se vad det står. Även om hon inte tittar, så är det lätt att hon hör talsyntesen.

När jag var i Stockholm och var på rummet med en assistent, satt jag vid datorn och höll på med något, som i mitt fall kändes ganska personligt. Min assistent satt i andra änden av rummet och jag hade hörlurar på mig, ändå blev jag rädd att talsyntesens entoniga och osympatiska röst skulle sippra ut. Därför vände jag mig till min assistent och sa:

"Läs inte vad jag skriver nu och lyssna inte på talsyntessen".

Då satte hon på sig sina egna hörlurar, för att inte av misstag råka höra datorn.

Visst, det kan hon göra i min lägenhet också, men det känns ändå inte riktigt tryggt att ha henne och övriga assistenter i samma rum när jag till exempel skriver dagbok, eller chattar med en kompis om något jättehemligt. Då vill jag vara i fred, så att jag kan känna mig säker på att inget av det som pågår på skärmen blir läst av någon utomstående. Därför kanske det ändå vore bättre att ha skrivbordet och datorn i sovrummet.

Visst, man kan skaffa sig en trea, men det är ganska dyrt. Lägenheten jag kollade på idag kostade säkert två miljoner. What the fuck?! Men den var fin i alla fall, bortsett från den för trånga toan. Det var som ett radhus med flera lägenheter bredvid varandra, så det är bara att gå rakt in i hallen utifrån friska luften. Dessutom fanns det en trädgård, eller vad man vill kalla det. Man kan alltså sitta ute, både på framsidan och baksidan.

Det som är skönt är att jag nog inte behöver skaffa så mycket nya möbler. Okej, matbord och stolar behövs såklart, men annars har jag det mesta. Skrivbord, sängbord, byrå, säng och så vidare. Soffan kan jag ta från assistentrummet här hemma. Sen är det såklart en hel del prylar som behöver köpas. Till exempel köksgrejer och lite annat. Jag har redan några vinglas, som jag fick i studentpresent, men hallå! Jag kan ju inte dricka ur vinglas hela dagarna. Hur knäppt skulle det inte kännas att dricka vatten ur ett glas, som helst ska fyllas med vin?

Det kan väl hända att jag förut har tänkt mig något alldeles eget, när jag har tänkt på en egen lägenhet. Jo, allting är ju mitt eget, fast jag har assistans hela tiden, så det blir liksom inte så himla självständigt om jag säger så. Fast allting är ändå mitt eget. Mina möbler, min mat, min TV. Visserligen tittar jag inte på TV så ofta, men kom igen! I vardagsrummet ingår TV, så är det bara. Och jag vill ju kunna titta på IDOL och melodifestivalen, utan att behöva gå in till grannen och be att få låna deras TV. Nej, en TV ska jag absolut ha. DVD-spelaren kan jag nog ta med hemifrån, om den inte får för sig att sluta fungera.

Jag vill gärna vänta med att flytta tills jag känner att jag har allting under kontroll. Assistans, sysselsättningar och sådant. Jag måste ha något att göra på dagarna, så att jag inte vankar av och ann i lägenheten från morgon till kväll. Det är klart, när jag skaffar en hund så får jag automatiskt mycket att göra, men det kanske inte är jättesmart att skaffa en vovve det första jag gör när jag har flyttat hemifrån. Det bästa är nog att vänta tills man har kommit i ordning med allt och känner sig trygg i sitt nya hem.

På tala om det jag skrev förut, att jag inte vill ha datorn i vardagsrummet om mina assistenter ska titta på TV där. Nu får ni inte tro att jag är för mycket mot tvåsamheten. Tänk om jag skaffar en pojkvän och han vill att vi ska flytta ihop.

"Sorry, men det går inte, för jag behöver tid för mig själv då och då".

Ja, det kanske var en konstig jämförelse. Assistenter är något som jag bara måste ha, men killar kan jag klara mig utan. Ifall jag väljer att flytta ihop med en kille, så gör jag det för att jag älskar honom och helt enkelt vill dela framtiden med honom. Men även om man bor ihop, så kan man behöva lite egen tid ibland, så att man inte tröttnar på varandra. Det är lite det jag menar. Om assistenterna ska hänga mig i röven hela tiden, så blir jag till slut galen. Det räcker att jag måste ha hjälp av dem och släpa med dem var jag än går. Jag behöver inte sitta i samma rum som dem hela dagarna också.

Hur som helst så vill jag gärna kolla på fler lägenheter och bestämma när jag ska flytta.

Självklart ska jag ha en inflyttningsfest. Kanske inte direkt, för det kan vara bra att komma i ordning först. Jag har läst en bok, där huvudpersonen har inflyttningsfest samma dag som hon flyttar in, så det blir helt stressigt med att göra lägenheten lite mindre stökig, innan gästerna kommer. Men det är klart att jag ska ha fest! Jag ska bjuda in lite kompisar och kanske några släktingar. Men det får bli ett senare problem. Först gäller det att hitta rätt lägenhet, fixa allt med assistenter, sysselsättningar och så vidare, skaffa grejer till hemmet och flytta in. Sen kan jag börja tänka på fest och husdjur.