Personlig målning och dikt

Efter att ha spenderat påskhelgen på ett spa i Hör och sen hemma hos mina föräldrar, hade jag mycket inspiration när jag kom hem. Djupa och personliga tankar, som jag verkligen behövde få ur mig på något sätt. Så, i söndags när jag kom hem, tog jag fram mina målargrejer och satte penseln mot underlaget. Och jag målade. Oj, vad jag målade. Med en spellista i bakgrunden målade jag mina innersta tankar. Spellistan jag hade satt på innehöll lugna och känslosamma låtar som jag tänkte skulle passa till bilden jag hade som avsikt att sätta ihop. Jag gled snabbt in i min kreativa värld, där inget annat spelade någon roll. Alla ångestfyllda tankar förvandlades till något fint och kreativt. Den ena ängeln efter den andra framträdde på det svarta underlaget, i takt med att jag lät penseln glida runt och skapa det jag ville. Jag målade med djup koncentration och lät huvudet fyllas av allt det där som bilden ska symbolisera. Jag lät alltihop ta sin tid, fullt medveten om att resultatet med all säkerhet inte skulle bli lika berörande om jag försökte stressa fram något.

Ändå kan jag nästan säga att resultatet blev bättre än jag väntat mig. Särskilt om man vet vad tavlan betyder. Andra kanske bara ser några änglar och hjärtan, men för mig är det mycket mer än så. För vet ni vad? Varje ängel, hjärta och blomman där nere tillägnar de som inte längre finns bland oss. Detta är en minnestavla, med andra ord. Det ligger stor tankeverksamhet och eftertanke bakom den. Så, med andra ord är det ett mycket betydelsefullt konstverk för mig. Ett starkt minne till alla jag saknar. Det kändes viktigt för mig att göra den här tavlan. Jag är stolt över resultatet och att jag lyckades göra den så pass personlig.

 

Jag har även skrivit en ny dikt. Det har jag inte gjort på evigheter, men igår var det dags. Den har lite samma budskap som tavlan, faktiskt. Ni kommer att förstå vad jag menar när ni har läst den.

Allra käraste du

 

Du brukade sluta mig i din famn

Du smekte mig så ömt

Så varsamt

Så kärleksfullt

Du fanns alltid där

Torkade mina tårar

Och skrattade med mig

Du var mitt försvar

Min lekkamrat och vän

Tills din själ sögs upp

Du gick upp i rök

Och lämnade mig i sorg

Men i mitt hjärta är du gömd

Jag minns din röst

Jag minns ditt skratt

Jag kan nästan känna

Din trygga doft

Som ett litet tecken

Som aldrig bleknar

En sol som aldrig slocknar

Ett ljus som aldrig dör

En stjärna som alltid glittrar

En blomma som aldrig vissnar

Att kliva över tröskeln

Och bli insvept i din famn

Mjuk som en kudde

Så varm och trygg

Som en solvarm klippa

Alla stunder vi spenderat

Bara du och jag

Sida vid sida

Längs strandpromenaden

Med doften av hav

Och ljudet av vågor

Och skrattande barn

Djupt i mitt hjärta

Har jag gömt dig

Du finns kvar i mig

På ett säkert ställe

Där ingen annan kan nå dig

Där är du bara min

Och jag är bara din

Du finns kvar

Djupt inom mig

Ett litet barn

En vilsen själ

Och ett sorgset hjärta

Så desperat efter tröst

Du var min superhjälte

Min räddande ängel

Och min stora tröst

Och aldrig blir du glömd