Höstmys

Brrr! Hösten är nära. Det känns verkligen. Inte bara på grund av skiftningarna i vädret. Det är även kallt inomhus. Trots att man har tjocka kläder och elementen igång, så gör höstrusket utifrån att det blir minst lika kyligt inne. Jag hatar hösten. Det har jag alltid gjort. Den konstanta kylan och råheten gör en deprimerad. Det är inget kul alls. Men man får försöka hitta något bra med det. Det går ju att göra inomhusaktiviteter. Ordna mysiga filmkvällar och krypa upp i soffan med te och värmeljus. Det går också att tända doftande värmeljus lite överallt i lägenheten. Då gör det inte bara att det blir varmare, utan det luktar även gott och fyller en med en hemtrevlig känsla.

Något som jag ofta har tänkt på är hur himla mysigt det skulle vara att tappa upp ett varmt bad. Framför allt under de iskalla höstkvällar vi ohjälpligt har framför oss. Om man ändå hade ett badkar. Då hade man kunnat krypa ner i det precis när man vill, omgiven av skum, badsalt och levande ljus runt omkring. Det är sjukt mysigt att bada utomhus i mina föräldrars jacuzzi också, men det är sååå kallt när man kliver upp därifrån. Man får typ rusa in i huset, för att inte förvandlas till en vandrande istapp. Under den senaste tiden har jag upptäckt att jag ofta drömmer om badkar på natten. Jag har helt enkelt drömt att jag tagit ett varmt bad. Kanske är det en sorts längtan som har flugit i mig på sistone. När jag flyttade hemifrån fanns här ett badkar, fast det tog min pappa bort. Jag hade ingen användning för det och det skulle ändå bara stå i vägen. Men jag vet att det finns badkar som man kan förflytta. Badkar på hjul, alltså. Sen finns det även en sorts stor badbalja med handtag. Den kan man ställa ut i förrådet och sen ta in när man vill använda den.

Eftersom jag numera saknar att krypa ner i ett bad när jag vill, har jag faktiskt börjat fundera på att skaffa en sådan där badbalja. Det kanske låter knäppt, men jag har lite knäppa idéer för mig, haha. Men seriöst, gud så underbart det hade varit. Inte bara att själv få bestämma när man ska bada, utan också att kunna göra det helt och hållet på egna villkor. Vill jag ligga i badet i två timmar, så kan jag göra det. Ibland kanske jag till och med tar in ett glas vin. Det blir ännu lyxigare. Om jag ställer badbaljan i badrummet, kan jag släcka taklampan och tända massor med ljus. Självklart kommer jag även ta in Bluetooth-högtalaren och lyssna på musik. Jag vet vad ni tänker säga nu. "Akta så du inte tappar telefonen eller högtalaren i vattnet". Ja, ja, ja. Det där har jag redan tänkt på. Mitt badrum är kanske inte enormt, men ändå tillräckligt stort för att jag ska kunna ha mina tekniska prylar på avstånd. Ovanpå tvättmaskinen, till exempel. Jag tänker liksom inte plaska som en galning, som jag gjorde när jag var liten. Jag köper inte en badbalja för att plaska och leka, utan enbart för att njuta. Tänk bara när hösten/vintern är här på allvar och det blir helt sinnessjukt svinkallt på kvällarna. Då är det ju perfekt att avsluta dagen med ett härligt och väldoftande bad, innan man går och lägger sig. Att ta ett bad är ju inte alls som att ta en dusch. Att duscha är, (enligt mig), för att vara ren och fräsch. Bad är mer för avslappning och njutning. Jag kan nästan känna varmt vatten omsluta mig nu när jag skriver om det. Hade jag haft ett badkar eller en badbalja nu, så hade jag gått raka vägen in och fyllt det med härligt varmt vatten. Skum och badkulor hade jag också haft. Och ljus och musik, såklart. Det får kanske bli något att önska mig till jul. Det hade varit en perfekt julklapp. Jag lovar att ingen hade varit lyckligare än mig, om jag hade fått en badbalja i julklapp. Jag vill också kunna bada hemma. Jag vill känna den varma känslan av att glida ner i vattnet. Jag har hört att ett bad på kvällen kan hjälpa en att somna gott. Det vore ju perfekt för mig, som redan har sömnbesvär till och från.

När jag bodde på elevhemmet hade vi ett badkar där. Ett badkar på hjul, som även gick att fälla. Man satte sig först ner där, och sen sänkte man det så man låg ner. Problemet var bara att man fick hälla i vattnet i efterhand. Annars rann alltihop ut på golvet. Jag vill ha vatten redan när jag kryper ner i badet. Annars ligger man ju och fryser. Det är liksom inte superskönt att klä av sig naken, bli placerad i ett tomt badkar och sen bli tvungen att ligga och vänta på vattnet.

Sen är det klart att man kan bada när som helst, men det blir mysigare under höst eller vinterkvällarna. Mer avkopplande och värmande. För då är det som sagt svinkallt inomhus. Det är inte alltid det hjälper att ligga i massagestolen under dubbla filtar och tända massor med värmeljus. När det är som kyligast är det något som saknas. Nämligen ett härligt och varmt bad. Om det finns tillräckligt med plats, skulle man även kunna bada tillsammans med en kompis. Tänk så mysigt att sitta där med en tjejkompis och skåla med lite vin, samtidigt som man lyssnar på musik och snackar tjejsnack. Fast som sagt, det beror nog på storleken. Om två personer får plats samtidigt, menar jag.

Sen kan man också tappa upp ett bad när man känner att man behöver slappna av. Om man har haft en dålig dag och känner sig spänd, stressad och ångestfylld. Då kan ett varmt bad hjälpa till att mjuka upp en. Samma sak om det till exempel har hänt något som gör en spänd.

När jag var liten hade vi ett badkar hemma. Gissa om jag älskade det. Jag har alltid varit tokig i att bada. Ända sen jag var liten. Vi hade en film från när jag föddes. Där ser man att min mamma sätter ner mitt typ 1-åriga jag i badet. Genast började jag plaska som en galning. Vattnet stänkte runt i hela badrummet och höll på att blöta ner min pappas filmkamera. Jag var så lycklig. Så nöjd och ivrig. Ända sen dess har ett bad varit dagens stora höjdpunkt för mig. Jag hällde ner alla mina badleksaker och fyllde badet med skitmycket vitt skum. När min pappa ville att jag skulle kliva upp, protesterade jag med ett illvrål. Det var jag inte alls sugen på. För att min pappa överhuvudtaget skulle lyckas få upp mig ur badet, krävde jag att han först skulle leka "Bockarna Bruse" med mig. Gjorde han inte det, tvärvägrade jag att lämna badkarlet. Envis som jag var. När vi hade lekt "Bockarna Bruse" två, tre eller kanske till och med fyra gånger, gick jag med på att dra ur proppen och kliva upp ur badet.

Jag tror att vi alltid har haft badkar hemma. Åtminstone tills vi flyttade till Staffanstorp. Jag har ju trott att sådant inte ens är möjligt för oss som inte kan stå på benen, men det är det ju. Och jag, som har en bra en lift hemma, skulle ju faktiskt inte ha några problem att komma vare sig ner eller upp. Det är lätt att fixa. Jag ångrar inte att jag tog bort det vanliga badkarlet som stod i mitt badrum när jag flyttade hit. Med det skulle det bara bli krångligt att duscha. Men en flyttbar badbalja, det vill jag absolut ha. Det vill jag verkligen. Tänk bara. Varmt vatten, skum, doftande badkulor, levande ljus och musik. Och kanske ett glas vin. Ibland i alla fall. Det hade varit livet!