Lite desperat

Det finns nästan ingenting som jag vill hellre än att ge ut min bok. Ibland är det som om hela min kropp skriker:

"Men snälla förlag! Vad är problemet? Inse att den här boken är precis rätt att trycka och ge ut!"

Jag menar, jag jobbar och sliter för fullt för att göra den så bra som den överhuvudtaget kan bli. Snart kan den knappt bli bättre och ändå har inget förlag tackat ja. FATTAR INGET! Fast egentligen vet jag att problemet är att det är så sjukt hård konkurrens. Förlagen måste få in miljoner manus varje vecka, kanske till och med varje dag. Om det kommer något manus som är bättre än mitt, då blir jag refuserad. Så är det bara. Dessutom har jag hört att väldigt få nya författare får ge ut sina böcker på förlag. Det är sorgligt och störigt, men tyvärr sant.

Men jag ska INTE låta något sådant hindra mig!! Jag ska fortsätta att kämpa, tills det fungerar! Jag ska skicka in min bok till några förlag ett par gånger till. Om ingen av dem antar den så kör jag med Vulkan. Alltså, det där andra som jag har snackat om, där jag fick lektörstjänst. Problemet är bara att det inte blir samma sak. Boken kommer liksom inte ut i bokhandeln och på biblioteket, utan den som vill läsa måste själv beställa den. Om den ska stå på hyllan i bokhandeln, så måste den först ha sålt jättemycket. Det är det som håller mig tillbaka. Jag vet inte om jag vågar ta den vägen. Jag vill ju kunna kalla mig för "riktig" författare när boken äntligen är utgiven, samtidigt som den måste synas och bli ordentligt uppmärksammad. Visst, jag kan alltid tjata på folk att de ska köpa och läsa, men det är ändå bra om de ser den själva också.

Nej, nu ska jag inte vara för hård här. Det kan ju faktiskt bli bra. Jag blir bara så desperat. Ibland får jag lust att börja lipa av desperation. Jag MÅSTE få min bok utgiven någon gång!! Det är absolut nödvändigt!!

Jag undrar så vad som kommer att hända när boken är utgiven. Kommer jag att bli en bra författare? Kommer tidningarna att vilja skriva om mig? Skulle jag få många fans?

Något annat som är skitstörigt, är att jag känner mig jättenöjd med boken först, men när det väl är dags att skicka in den till något förlag så börjar jag tvivla. Jag vet inte riktigt varför. Det är som om jag plötsligt ser en hel mängd av misstag, när det liksom är för sent att göra något åt det. Oftast måste jag panikrätta i sista stunden och ändå blir jag inte riktigt nöjd. Det är nog bara nervositet och hjärnspöken som ställer till det. Kanske även förlagens otroligt hårda konkurrens, som ger mig beslutsångest. Manuset måste ju vara helt 110 procent perfekt om de ska anta den. På det sättet har lektörstjänsten på Vulkan hjälpt mig mycket. De påpekade misstag, som jag inte ens hade tänkt på. Om något förlag antar boken, så ska jag skriva ett långt tack-mail till Vulkan för den fantastiska lektörstjänsten. Den var ju även betydligt mer positiv än negativ.

I slutet av detta inlägg så vill jag bara säga en sista sak. Om det nu inte blir något med förlagen, utan jag ger ut boken på Vulkan, så måste alla ni andra hjälpa mig. KÖP, KÖP, KÖP!! Och framför allt, sprid vidare till alla ni känner att det finns en bok som heter "Hur korkad får man bli", som alla MÅSTE läsa!

Det var allt för mig. Nu ska jag snart gå och lägga mig och försöka att inte tänka så mycket, så att jag kan sova.