Instagram

Sen jag skaffade Instagram har jag blivit betydligt mer aktiv där än på facebook. Jag gillar helt enkelt Instagram mer. Det kanske har att göra med att det är mycket mer självständigt, på något sätt. Både för att det finns i telefonen, men också för att jag kan använda det på egen hand. Jag måste ta hjälp med att lägga upp bilder eller YouTube-klipp på facebook. Mimmi Delux facebook-sida kan jag inte alls använda på egen hand. Jag vet inte varför. Sidan kanske ser annorlunda ut. Jag har hur som helst blivit mer aktiv på Instagram. Det är inte så att jag lägger upp precis allt jag gör och är beroende av likes och uppmärksamhet på sociala medier, men jag använder det helt enkelt mycket mer. Jag har nästan helt lagt av med facebook. Har till och med blivit ganska kass på att uppdatera Mimmi Delux facebook, men betydligt bättre på att uppdatera Instagram. Måste se till att hålla mig mer aktiv på facebook också, tror ändå att jag har fler följare där. Men jag hoppas ändå att Mimmi Delux Instagram kan växa och locka till sig fler följare. En dag hoppas jag på att ha 100 följare, minst. Det är ändå min offentliga företagssida. Jag tror också att mitt stora intresse för Instagram handlar om att det finns så mycket mer att göra där. Lägga till musik till bilder, skapa reels, göra bildspel, skapa händelser och mycket mer som jag inte ens har upptäckt än. Nu när jag dessutom har en bättre telefon blir det ännu lättare. I söndags satt jag och min assistent och utforskade Instagram hur länge som helst. Jag ville lära mig hur man gjorde bildspel. Det lyckades vi inte lista ut, men jag hittade något annat som blev "dagens upptäckt". Just det faktum att det finns i telefonen och går att använda var och när som helst har gjort att jag har fastnat för det. Jag hade kunnat ha facebook i mobilen, precis som jag har Messenger, men jag pallar inte riktigt. Det blir för mycket klickande fram och tillbaka och svårt med tillgängligheten, tror jag. När jag sjöng karaoke hemma hos mina föräldrar, gjorde min pappa flera små filmer som han sen satte ihop till en enda. När jag frågade hur man gjorde, fick jag veta att det är via ett program som finns i Iphone. Jaha, det är klart. Varför ska det vara lätt, liksom? Verkar som om de flesta coola funktioner enbart finns i Iphones nu för tiden. Men det är klart, jag kanske kan fixa något liknande i min telefon. Får prata om det med min datatekniker. Så fort jag skaffade Instagram, blev jag rent utsagt en mästare på att använda det. Jag uppdaterade det flitigt och lärde mig nya saker. Det mesta går. Man måste bara hitta det. Och även om folk inte kan min Kapsys, så har jag numera alltid touch-skärmen igång. Det gör det lättare för andra att hjälpa mig om det behövs. Sen är jag en envis jävel. Det har jag alltid varit. Jag ber sällan om hjälp i första taget, utan försöker gärna själv in i det längsta. Ibland upptäcker jag faktiskt hur jag ska göra. Det är oftast då jag bäst lär mig. Och att hitta lösningar på problem. Förut kunde jag till exempel inte filma med min telefon utan att talsyntesen snackade samtidigt, men så kom jag på att jag kunde ansluta den till hörlurarna. På så sätt gick det att göra en film, utan någon mekanisk röst som sa: "Film-inspelningen har börjat". Jag kunde inte heller hitta var jag skulle trycka när jag hade lagt till musik till en reel. Det går inte att pausa ljudet, så jag hör inte talet samtidigt. Jag hade problem med det ganska länge, innan jag kom på att jag kunde skruva ner ljudet på musiken. Som sagt, det är ofta när jag själv får testa som jag lär mig och hittar lösningar. Kanske är det därför jag är så envis. Jag ber oftast inte om hjälp, förrän det är absolut nödvändigt. Så, jag har blivit en riktig Instagram-drottning. Tycker det är mycket roligare än facebook, just för att man kan göra så himla mycket mer. Jag tycker att det är spännande att utforska Instagram och gör gärna reels, för att jag sen kan lägga på musik. Min assistent har sagt att hon har lärt sig mer om det, tack vare mig. Jag ska inte säga att jag är någon Instagram-expert, men jag lär mig mer och mer. En del människor lägger upp samma sak på facebook och Instagram. Det gör inte jag. Bara när jag vill visa något extra, som något jag bakat eller en tavla jag målat. Annars lägger jag knappt upp något på facebook längre, nu när jag har Instagram. Det är liksom självständigt, lätthanterligt och framför allt roligt med alla funktioner. Så ni som följer Mimmi Delux på facebook, följ mig gärna på Instagram också så ni säkert inte missar några nyheter. Om ni har Instagram, såklart. Jag lovar att försöka hålla mig aktiv på båda kanalerna, men jag börjar tappa det här med facebook lite. Fast jag ska inte sluta med det. Då riskerar jag att få färre kunder, eftersom alla inte har Instagram. Men ni som har det får gärna följa mig där! Jag gör mycket reels där också och det kan jag ju inte göra på facebook, det är det som suger. Det går knappt att lägga upp videos på facebook, de brukar typ alltid vara för stora. Detta innebär att jag inte kommer kunna lägga upp några filmer från utställningen på facebook-sidan förutom det som hamnar på YouTube. Jag kan alltid försöka, men jag är nästan helt säker på att det inte går. Filmerna hamnar på Instagram, men bilderna kommer jag såklart att publicera på båda kanalerna. Kanske bara är lite segare på facebook, men jag lovar att uppdatera!

Kommentera här: