Skola, höst, musik och skrivande

Så nu har skolan börjat igen. Det känns sådär. Visst är det roligt att träffa alla gamla och även några nya kompisar, men skolan... Man hade ju gärna velat ha lite mer sommarlov, eller hur? Hösten känns inte heller särskilt lockande. Mörkt, kallt och regnigt... USCH!! Fast en sak är bra. Det är fler tjejer på Jeppes elevhem, där jag bor. De andra två åren jag har bott här har vi bara varit två tjejer, men nu har det kommit två nya, så nu är vi fyra tjejer. Känns som om det kan bli lite roligare på elevhemmet nu.

Jag har gått i skolan i tre dagar och jag börjar redan känna mig trött, men jag tröstar mig med att det bara är två år kvar innan jag tar studenten. Jag känner dem som har blivit tvugna att gå ett extra år efter sin student, för att de kanske har varit mycket sjuka och därför inte hunnit med allt under sitt sista år, men jag hoppas att jag slipper gå ett femte år. Jag menar, vad är det för mening med att ta studenten om man ändå måste tillbaka till samma gamla skola efter sommaren? Dessutom pallar jag inte gå fem år på gymnasiet, fyra räcker för min del!

Jag har rättat klart min bok, vilket innebär att jag inte har någonting alls att skriva eller rätta just nu. Jag försöker se det positivt, att jag har mer tid till andra saker nu när jag är skrivlös, men det känns ändå lite tråkigt. Som jag har nämt här tidigare så är bokskrivandet en stor del av mig. Jag måste skriva, annars blir jag rastlös. Visst tillbringar jag en hel del tid åt mitt andra stora intresse, att lyssna på musik, men Spotify funkar inte och YouTube är ganska krångligt ibland. Ja, skrivandet kan också vara krångligt, men det är ändå oerhört viktigt för mig. Självklart gör jag andra saker också, som att umgås med kompisar, jag menar bara att musiken och skrivandet är väldigt viktiga grejer. Det är de som hjälper mig att orka ta mig igenom hösten och annan skit. Och på tala om musik så är jag sugen på att göra en spellista på Spotify. Jag har aldrig gjort en spellista förut, men nu vill jag göra det. Den ska innehålla låtar som ingår i boken "En sång till livet", både sådana som nämns i boken och sådana som jag har tänkt på när jag har skrivit den. Fast på grund av att jag aldrig har gjort en spellista förut så vet jag inte hur man gör och hur man dessutom gör för att det ska funka med talsyntesen. Men jag har ju folk som kan hjälpa mig med det, så det är inget jätteproblem.

Jag har ju funderat på att skriva en självbiografi. Jag tänkte prova att göra det, men jag känner mig fortfarande väldigt osäker. Massor av problem tornar upp sig. Nu handlar det inte så mycket om att jag inte vet hur man skriver en sådan bok, för jag håller på att läsa en självbiografi och har insett att det nästan är som vilken roman som helst, bara det att den är helt verklig. Men det innebär ju också att jag måste backa tillbaka till en massa saker, som har hänt tidigare i livet, som jag egentligen inte vill bli påmind om. Min barndom har varit riktigt jobbig och det kommer att göra ont att backa tillbaka till vissa saker. Sen vet jag inte ens hur lång boken ska bli. Jag kan liksom inte skriva om hela mitt liv, från födseln till 18-årsåldern, det skulle ju bli världens längsta bok. Sen har namnen också blivit ett problem för mig... Jag vet att vissa författare som skriver självbiografier hittar på nya namn till personerna, men jag vet inte riktigt om jag vågar göra det, för då kanske det inte känns som om det angår mig och mitt liv. Men jag har en plan om att behålla namnen på närstående personer, till exempel min familj och min släkt, men kanske döpa om andra personer som kompisar, assistenter, lärare och så vidare. Fast i så fall måste jag nog hitta på ett namn som börjar på samma bokstav som det verkliga namnet, annars kommer det att kännas konstigt. Men att döpa om personerna kanske också kommer att kännas konstigt.

Alltså, jag vet i fan hur jag ska lösa det här! Kanske borde jag försöka kontakta en författare till en självbiografi, fast jag vet inte vem, eftersom självbiografier inte är den typen av böcker som jag brukar läsa. Jag menar, hade det varit en kärleksroman så hade det varit betydligt lättare, men nu handlar det om MIG.

Kommentera här: