"Cirkeln"

Ikväll har jag varit och sett den otroligt efterlängtade filmen "Cirkeln". Skulle egentligen ha sett den på sportlovet, men det sabbades av att jag blev sjuk och inlagd på sjukhus, så jag blev tvungen att vänta två veckor extra på att få se den.

Ni fattar inte hur jobbigt det var att vänta! Jag, som hade sett fram emot det här så mycket ända sen dagen då jag fick veta att min favoritbok skulle bli film, hann nästan längta mig galen, innan den 7 mars äntligen kom!

Det var en otroligt häftig känsla att sitta i biosalongen och veta att "Cirkeln" snart skulle börja. Jag var inte rädd att bli besviken, för jag hade hört så mycket bra saker om den från alla håll, så jag kände på mig att den var bra.

Men den var mer än bra... Den var helt FANTASTISK!!! Jag drogs med av handlingen redan från början. Jag påminde säkert om ett fan, som ska se sin idol live, lika ivrig, förväntansfull och hetsig. Filmen berörde mig på alla sätt. Vissa scener gav mig fnissattacker, andra fick tårarna att stiga i mina ögon och om jag varken grät eller skrattade så var jag spänd av förväntan och stirrade oavbrutet på filmduken, för att kunna ta in allt som hände. Så har det alltid varit när jag läst boken också. Jag blir så himla berörd av allt som händer.

Min synskada och hörselskada gjorde förstås att jag hade lite svårt att hänga med ibland och vissa scener missade jag nog totalt, men jag ska gå och se filmen igen och då blir det nog lättare. Man upptäcker alltid något nytt ju fler gånger man ser en film, tycker jag.

När slutscenen kom hade jag en stark känsla av att filmen snart var slut, eftersom den slutade nästan likadant som boken. När eftertexterna framträdde tänkte jag:

"Nej, nej, nej!!! Inte nu, inte än!!!"

Jag ville inte att den skulle ta slut. Jag var ännu en gång som ett fan, som har varit på en livekonsert. Jag fick nästan lust att be dem som jobbade på bion att starta om filmen, så att jag kunde få skratta, gråta om vart annat lite till.

Skådespelarna var fantastiska! Jag har riktigt svårt att säga vilken karraktär jag gillar mest, men om jag måste välja en så får det bli Linnéa. Hon är en så cool tjej, en sådan som kan säga vad som helst. Jag gillar scenen när Ida läser en dikt för Elias och Linnéa blir skitförbannad, för att Ida står och låtsas som om hon bryr sig om Elias, fast hon inte gör det.

Jag säger inte bara att jag mer än gärna vill, jag MÅSTE se den på bio minst en gång till!!! När den kommer ut på DVD så ska jag köpa den och se den hundra gånger till! Den har redan blivit en absolut favorit, en film som jag helt änkelt inte kan klara mig utan.

Man behöver faktiskt inte älska fantasy för att se och läsa "Cirkeln". Jag är egentligen ingenting för fantasy, men jag ÄLSKAR "Cirkeln", både filmen och boken!!!

Så jag rekomenderar verkligen alla att gå och kolla på den! Det går bra att se filmen även om man inte har läst boken, men jag brukar i alla fall tycka att det är lättare att hänga med i en film om jag har läst boken först. Hade jag inte läst "Cirkeln" så hade jag nog inte varit riktigt lika ivrig på att se filmen. Fast nu hade jag läst boken säkert tjugo gånger och var så ivrig att jag knappt kunde vänta på att kolla på filmen. Jag längtar redan efter att se den igen! Det känns även som om man vet mer om handlingen om man har läst boken, men man måste som sagt inte ha gjort det för att se "Cirkeln".

Ja, det var verkligen en toppenfilm, helt klart den bästa jag sett på väldigt länge. Sist jag var så här ivrig på en film var när "Jag saknar dig" kom år 2011.

Jag hoppas, tror och önskar att "Eld" och "Nyckeln", böckerna som kommer efter "Cirkeln", också blir film så småningom!!@

Kommentera här: