Tankar om teater och skådespeleri

I natt hade jag en dröm. Jag drömde att jag stod på en scen och spelade teater. Inte bara teater, förresten. Det var en musikal. En av mina favoritmusikaler, dessutom. "High school musical". Och jag fick spela min favoritroll, Sharpay. Det senaste jag minns från drömmen är att jag sjöng "What I've been looking for", som Sharpay sjunger tillsammans med sin bror Ryan.

Nu är det inte så att jag verkligen tror att jag kommer att få vara med i en teater på riktigt, men det är kul att fantisera om det. Jag är ju bra på att komma ihåg repliker och säga dem på rätt sätt. Från just "High school musical" kan jag nästan varenda replik utantill. Det beror på att jag har sett filmen hur många gånger som helst, och då menar jag verkligen HUR MÅNGA GÅNGER SOM HELST! Anledningen till att Sharpay är min favoritkaraktär är dels för att hon är cool och självsäker och dels för att hon är blond och älskar rosa, precis som jag. Det jag inte gillar med henne är att hon är ganska elak. Jag tror att Ashley Tisdale, som spelar Sharpay i filmen, är snällare.

I nian var min klass på Europaporten i Malmö och kollade på "High school musical". Vi brukade gå till Europaporten varje år och se på musikaler. Det var elever som spelade teater. Jag vet inte, men jag skulle gissa att de gick på någon teater och musikskola. Hur som helst så var de jätteduktiga. Tyvärr kunde jag sällan hänga med i föreställningarna, eftersom jag hade svårt att höra vad de sa, fast det var mysigt att sitta där i den mörka salongen och lyssna när de sjöng.

När jag gick i nian var det som sagt "High school musical" de spelade. Eftersom jag hade sett filmen minst en miljard gånger, så kunde jag hänga med i föreställningen, även om jag inte alltid hörde vad de sa. Jag blev berörd av hur bra de sjöng. Särskilt hon som spelade Gabriella. Hon hade en underbar röst. Jag trodde nästan att jag skulle börja gråta när hon sjöng "When there was me and you". Hennes röst var bedårande!

Efter att ha sett det, var jag alldeles till mig resten av dagen. Jag gick omkring och småsjöng på låtarna och var fortfarande berörd av den fantastiska pjäsen.

Jag och några tjejkompisar åkte ut till min lärares koloni och tillbringade resten av dagen där. Jag och min bästa kompis diskuterade ivrigt om vem vi skulle vilja vara, om vi fick vara med i musikalen. Jag sa att jag ville vara Sharpay, men min kompis protesterade. Hon ville vara Gabriella. Det är klart, Gabriella är snällare, sjunger dem bästa låtarna och är dessutom tillsammans med Troy. I filmen, alltså. Fast jag skulle ändå helst vilja vara Sharpay, det hade varit roligare. Ibland brukar jag låtsas det när jag sjunger låtarna därifrån. Jag brukar slänga med mitt blonda hår och skrika: "Everybody quiet!" Som Sharpay gör i låten "Stick to the status quo".

Ibland tänker jag på att jag skulle vilja vara med i en teater. Jag har till och med hört från någon att jag skulle passa i en teater. Jag menar, jag är ju bra på det där med inlevelse och att leva mig in i en annan människa. Fast någonting håller mig tillbaka. Kanske är det min dövblindhet som hindrar mig. Det är ju aldrig "lugnt" på en teaterrepetition. Det kan man liksom inte begära. Jag har aldrig varit med på någonting sådant, men jag kan gissa att folk springer runt och babblar i mun på varandra och håller på. Och det är ju just sådana situationer jag helst undviker. Men det är kul att fantisera om det.

När jag gick på lågstadiet spelade vi lite teater i klassen. Läraren läste en saga och sen fick vi göra en teateruppsättning till den. Det var jättekul, om det inte vore för att jag alltid fick så tråkiga roller. Jag fick ofta spela någon som inte sa så mycket och höll sig väldigt mycket i bakgrunden. Då var det ju inte kul. Jag ville ha en huvudroll och snacka mycket. Det är det som är min grej.

Här är några teateruppsättningar jag skulle vilja vara med i.

1: "High school musical". Sharpay.

2: "Grease". Sandy.

3: "Jag saknar dig". Tina. Fast jag har ju ingen tvilling.

4: "Hairspray". Amber ellerl Tracy.

5: "Min lillasyster". Katja.

Jag har skrivit en bok som heter "Älska eller hata" och den handlar mycket om det där med skådespeleri. En av dem två huvudpersonerna, Alicia, går på teater och ska spela huvudrollen i en uppsättning till "Sharpays fabulous adventure". Det var väldigt kul att skriva om det. Lite som att jag kunde låtsas att jag var Alicia. Tänk om jag var det.

Den boken jag skriver nu, "Hål inombords", en uppföljare till "Hål i själen", ska också innehålla teater. Huvudpersonen Linnea ska spela prinsessan i "Prinsessan och tiggarflickan". Dessutom ska hon lära sitt ex, som ska vara med i samma föreställning, att sjunga. Hon får bli hans personliga sångpedagog. Jag längtar efter att få börja med den delen.

Kommentera här: